Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Janganlah mengkagumi istidraj

July 7, 2010


وَلاَ تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَأَوْلاَدُهُمْ إِنّمَا يُرِيدُ اللّهُ أَن يُعَذّبَهُمْ بِهَا فِي الدّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ
Dan janganlah harta benda dan anak-anak mereka menarik hatimu. Sesungguhnya Allah menghendaki akan mengazab mereka di dunia dengan harta dan anak-anak itu dan agar melayang nyawa mereka, dalam keadaan kafir.
(Surah At-Taubah: Ayat 85)

Mereka yang tidak beriman dengan Allah, hidup kaya dan mewah di dunia.  Mereka melahirkan anak-anak yang ramai sehingga membentuk bangsa yang bertebaran di serata dunia. Kenapa?
Lihat sahaja Negara-negara maju dalam dunia. Mana negara ummat Islam yang boleh dibilangkan sebagai negara maju? Semuanya negara orang kafir. Negara mereka kaya dan makmur. Mereka menjadi kuasa ekonomi dunia. Amerika Syarikat menjadi negara terkuat dari segi ekonominya. Malah ia juga mengkagumkan dari segi ketenteraan, teknologi, tamaddun ilmu dan sebagainya. Seperti…dunia ini ia yang punya. Lihat pula negera Cina, ia adalah sebuah negara orang kafir kerana pemimpinnya adalah bukan Islam dan majority rakyatnya bukan Islam. Kini Cina sedang bangkit menjadi gergasi ekonomi dunia. Cina melahirkan bangsa yang menebar seluruh alam. Bangsa Han merupakan sekelompok bangsa yang terbesar di dunia!.
Negara Ummat Islam dalam keadaan lemah.  Ummat Islam menjadi ummat yang leceh dan diperlecehkan.  Walaupun dikatakan jumlah penganut Islam hari ini banyak sekali, namun banyaknya  laksana melukut di tepian gantang. Banyak tidak membawa erti. Laksana ghusa’us sail ( Buih di laut).
Banyak bukan pada jumlah tetapi pada kuasa dan pengaruh. Yahudi dalam dunia hari ini bukan bangsa yang ramai tetapi mereka menjadi ramai dari segi kuasa dan pengaruh!
Memang pencapaian orang-orang kafir hebat dalam dunia. Tak perlu merantau jauh bagi membuktikan hal ini. Lihat sahaja bangsa cina bukan Islam dalam negara Malaysia. Mereka memegang kekuasaan ekonomi dalam negara kita.  Kalangan merekalah individu terkaya. Mengapa di saat mereka tidak beriman kepada Allah, mereka mendapat limpah kurnia yang lebih daripada mereka yang beriman?
Di musim orang gila bola sepak ini, pasukan yang dikagumi bukan pasukan dari negara dan ummat Islam. Senaraikan negara-negara sanjungan dalam dunia bola sepak, semuanya negara orang kafir.  Brazil, Argentina, Paraguay, Belanda, Perancis, England dan lain-lainya. Tidak terdengar nama Malaysia, Indonesia, Mesir, Jordan, Syria, Irak, Arab Saudi dan serangkai negara ummat Islam dalam aksi piala dunia itu.
Demikan pula, pemain yang dikagumi bukan individu muslim. Mereka adalah pemain-pemain yang tidak beriman kepada Allah.
Kendatipun begitu, kehebatan mereka dalam dunia bola sepak menjemput ketakjuban ramai pihak!
Ya wailak…jangan dikagumi tentang kehebatan mereka yang kufur keppada Allah dan janganlah dicemburi tentang pencapaian dunia ini!
Kalau dunia ini ada nilai di sisi Allah seberat timbangan sayap nyamuk, sudah tentu mereka yang kufur dengan Allah itu tidak akan menjamah seteguk minuman pun.  Justeru dunia ini adalah ‘nil’ di sisi Allah, Allah berikan kepada mereka sebanyak-banyaknya. Di akhirat, tiada habuan buat mereka. Ganjaran mereka adalah di dunia sedangkan ganjaran orang beriman di akhirat.
Kemegahan pencapaian orang-orang yang tidak beriman dengan Allah itu hanyalah sebuah istidraj!

0 comments:

Post a Comment