Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Ulama tidak sebanyak pepasir pantai

June 26, 2010

Belajar sekolah agama dari Peralihan hingga tingkatan enam, lulus 4 Sanawi atau 6 Sanawi, lalu dipanggil ulama. Habis sekolah agama, sambung belajar hingga ke universiti dalam bidang agama. Ada yang menyambung pengajian di fakulti pengajian Islam di universiti tempatan dan ada yang melanjutkan pelajaran ijazah pertama di universiti Timur Tengah. Habis belajar, lalu bergaul dengan masyarakat sama ada melalui kerjayanya maupun melalui ketetanggaannya, lalu dikenali perwatakan baik dan solehnya, dia pun dipanggil ulama. Kerana usia masih muda, dipanggil ulama muda.Sementelahan, kalau selalu berkopiah, berserban, berjubah dan menyimpan janggut sejemput di dagu, orang ramai pun panggil dia ulama.

Tambahan pula, kalau selalu mengisi kuliah dan ceramah di masjid dan surau. Lebih-lebih lagi kalau muka selalu keluar di TV dalam slot-slot keagamaan. Fasih berbicara soal agama. Dia dipanggil ulama.

Aku tidak berhasrat menjelaskan maksud ulama. Memberi definisi ulama dari segi bahasa dan istilah dengan memetik nas-nas serta rujukan kitab-kitab ulama-ulama silam adalah satu yang memberatkan fikiran. Pelbagai tafsiran dan kriteria diletakkan oleh orang yang berlainan.

Aku cuma mahu menimbulkan tandatanya tentang keulamaan orang yang dikatakan ulama, khususnya dalam kes 40 orang ulama muda menyertai UMNO.

Kalau sekadar lulus pengajian agama ijazah pertama, aku pun ulama. Tetapi dengan rasa malu, aku menafikan bahawa aku seorang ulama.Berganda-ganda rasa malu untuk aku mengakui bahawa aku seorang ulama.Kalau berceramah itu syarat menjadi ulama, aku pun biasa berceramah. Tapi, aku bukan ulama. Kalau baca Quran faham erti dan boleh mentafsirkannya, itupun aku mampu lakukan. Tapi aku bukan ulama. Kalau bercakap selalu guna 'ana' dan 'anta', aku pun selalu gunakan sewaktu bercakap dengan sahabat dan rakan. Tapi aku bukan ulama. Belajar ilmu usul feqah, usul tafsir, usul hadis, mantiq, balaghah dan berbagai-bagai ilmu alat untuk ilmu Islam untuk melayakkan diri digelar ulama. Aku pun ada belajar semua itu dan memahami sebahagian besar daripadanya lebih baik daripada orang yang tidak belajar agama secara formal. Tapi,dengan rasa malu, aku menafikan diri sebagai ulama.

Solat Jemaah di surau aku selalu berjubah. Cuma berserban aku tidak pernah. Tapi kalau nak berserban bukan susah. Bila-bila masa aku boleh berserban. Serban cuma selengkar kain yang dipakai kemudian ditafsirkan Mungkin sebagai mengamalkan sunnah dan mungkin untuk menunjuk perwatakan ulama. Demikian juga jubah. Serban dan jubah bukan menjadikan seseorang itu ulama.

Kalau begitu siapa ulama? Aku tidak tahu. Tapi, aku curiga dan berat hati mempercayai bahawa 40 orang yang masuk UMNO itu ulama. Aku seorang ustaz. Besar kemungkinan mereka cuma ustaz sepertiku. Tapi nak jadi ustaz kena ada murid-murid. Kalau masih belajar di universiti, pondok, atau lulusan agama  tapi bukan kerja mengajar, layakkah dipanggil ustaz. Panggil ustaz tak layak, panggil ulama lagilah. Jauh  mutiara dari bintang. Aku menanggapi ulama dengan pemerhatian yang berat. Sumbangannya  kepada agama mesti besar. Kitab karangannya mesti jenuh di pasaran. Penampilannya mesti sesuai dengan keilmuan. Penghormatan ummat kepadanya harus tinggi miski dia boleh dimusuhi oleh sebahagian. Dia mesti ada pejuangan. Perjuangannya bukan pada mengisi perut dan tuntutan seks berbini. Ulama adalah insan bejuang dan bukan menyepi di ruang khulwah dan karam hanyut dalam zikir yang melenakan kepekaannya terhadap ummat.

Duduk dalam pertubuhan ulama belum menjadi jawapan keulamaan seseorang. Penelitian panjang sirah hidupnya sehingga ke matinya perlu untuk mengakui bahawa dia seorang ulama. Semuanya kerana yang namanya ulama itu adalah pewaris nabi. Ulama bukan sebanyak pepasir pantai.

Maafkan aku kerana meragui keulamaan anda...

0 comments:

Post a Comment