Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Mati bersama dosa

June 1, 2010



Ketika mendengar berita terbunuhnya seorang anggota Yayasan Amal Malaysia yang menyertai konvoi bantuan kemanusiaan Gaza lantaran diserang oleh soldadu zionis, aku mengatakan dalam hati kecilku:

"Subhanallah...dia mendapat syahid...Allah telah memilihnya...", 

Syahidlah sebaik-baik kematian. Marilah kita azamkan sebuah kesyahidan biarpun jalan kepadanya sukar. Namun, jika Allah mahu, Allah galurkan satu jalan buat kita sebagaimana telah Dia galurkan buat anggota Yayasan Amal Malaysia itu. Dia datang daripada sebuah negeri yang beribu batu jauhnya daripada Gaza, lalu gugur dibunuh soldadu Yahudi itu.

(Pembetulan: Berita yang saya dengar mengenai terbunuhnya seorang anggota Yayasan Amal Malaysia rupanya tidak benar. Saya cuma dimaklumkan oleh seseorang dan mempercayainya. Pengumuman Menteri Luar  melalui berita jam 8 malam ini memakllumkan bahawa semua warganegara Malaysia yang menyertai misi itu kini dalam tahanan Israil dan tiada kemalangan yang berlaku). 
 

Berkata Imam As-Syatibi dalam Al-Muwafaqat:
وطوبى لمن مات وماتت معه ذنوبه ،والويل الطويـــــــــــل  لمن يموت وتبقى ذنوبه مائة سنة ومائتي سنة  يعذب بها في قبره ويسال عنهاالى انقراضها
"Beruntunglah mereka yang mati lalu mati bersamanya dosanya. Celakalah secelakanya bagi mereka yang mati lalu kekal dosanya (di dunia) 100-200 tahun kemudian. Dia disiksa dalam kubur kerananya dan dia disoal tentangnya sehingga dosa itu sirna". 
Qabil yang membunuh Habil akan berkongsi dosa para pembunuh sepanjang zaman sehingga hari kiamat. Dialah yang merintis dosa pembunuhan. Demikianlah, siapa yang menanam badai, dialah yang akan menuai taufan.
Mereka yang mecipta bid'ah akan berkongsi dosa pelaku bid'ah yang mencontohinya sehingga bid'ah itu terpadam.
Mereka yang meneroka tauladan maksiat dalam satu masyarakat, akan berkongsi dosa semua pelaku maksiat yang dia mulakan.
Mereka yang merangka perlembagaan yang menafikan hak Allah dan Rasulnya dalam sebuah negara, akan berkongsi dosa semua pendokong perlembagaan kufur itu sehinggalah ia disirnakan.
Semua kejahatan ada pemulanya. Pemula itu akan berkongsi dosa kejahatan pelakunya sehingga pengakhirnya.
Demikian nestapa buat perintis kejahatan, demikianlah pula bahagia buat perintis kebaikan!

0 comments:

Post a Comment