Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Keutamaan Ijtihad dalam Dakwah

June 2, 2010

"Kita memerlukan ijtihad dalam dakwah melebihi ijtihad dalam fatwa", demikian penegasan Dr Yusuf Al-Qaradhawi ketika berucap merasmikan seminar yang diadakan di Universiti Qatar bertajuk " Ijtihad menurut perspektif Islam".

Dakwah melibatkan manusia dan masyarakat yang berbagai rupa dan sentiasa berubah dengan berubahnya masa dan tempat,  manakala fatwa pula berkaitan dengan nas-nas syarak yang tetap dan tidak berubah. Oleh kerana dakwah menyentuh persoalan manusia dan masyarakat yang sentiasa berubah berdasarkan masa dan tempat, maka ijtihad dalam dakwah lebih diperlukan berbanding ijtihad dalam fatwa.


Oleh itu, menurt Dr. Yusuf Al-Qaradhawi,  ijtihad dalam fatwa menuntut tajdid agar dapat memenuhi tuntutan ijtihad dalam dakwah. Tajdid bukanlah membawa maksud meruntuhkan dan membina yang baru. Tetapi tajdid adalah mengembalikan sesuatu kepada kedudukannya yang asal. Maka Tajdid dalam Islam ialah mengembalikan Islam kepada apa yang difahami dan dilaksanakan pada zaman Rasulullah SAW dan para sahabatnya ridwanullahu anhum.

Perbuatan meruntuhkan sesuatu dan mencabutnya dari akarnya bukanlah tajdid tetapi tabdid. Lebih-lebih lagi jika ia datang daripada tekanan luar.Dr. Yusuf Al-Qaradhawi memetik kata-kata penyair Islam Mohd Iqbal yang mengatakan bawa Kaabah itu tidak boleh ditajdidkan. Bukanlah tajdid dengan meruntuhkannya dan membina semula dengan batu dari Eropah.

Ulasanku:

Pada hari ini kita diberitahu oleh sesetengah orang bahawa ulama yang sebenar ialah para mufti yang memberi fatwa. Sedangkan cerdik pandai Islam yang terjun meladeni politik diistilahkan sebagai ahli politik biar setinggi dan sedalam manapun ilmunya. Ada kalangan ahli politik yang jahil tentang sejarah perjuangan ulama, mengatakan bahawa mereka bukan ulama tetapi adalah ahli politik sepertinya juga.

Politik adalah salah satu daripada medan dakwah sebab politik berkaitan dengan manusia dan masyarakat.  Malah politiklah paling banyak mempengaruhi kehidupan manusia. Apa sahaja yang berkaitan manusia dan masyarakat, ia tidak dapat lari daripada dakwah. Justeru, ulama tidak dapat lari daripada politik sebab ulama kerajanya berdakwah. Apalah ada pada ulama kalau tidak berdakwah. Kalau mahu berdakwah, persoalan politik tak dapat dielakkan.

Di antara ulama yang menerjuni dunia politik dengan ulama yang menjadi mufti, maka ulama yang menerjuni politik itu lebih memberi manfaat kepada masyarakat. Sebagaimana lebihnya ijtihad dalam dakwah berbanding ijtihad dalam fatwa sebagaimana ditegaskan Dr. Yusuf Al-Qaradhawi, maka demikianlah aku katakan bahawa lebihnya ulama yang berperanan dalam politik berbanding ulama yang bergelut dengan fatwa dan akademik.

Allah jadikan hidup ini untuk melihat siapa yang lebih baik amalannya dan bukan siapa yang lebih baik hujah dan ilmunya. Firman Allah SWT:

لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً
"Supaya (dengan kejadian langit dan bumi) dia dapat menguji kamu siapa yang lebih baik amalannya"
(Surah Hud: Ayat 7)


0 comments:

Post a Comment