Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Ilusi vs Realiti

June 11, 2010

Aku mendengar khutbah Jumuat yang cukup menarik dibacakan oleh Ust Bakhtiar Hud di masjid Datuk Pangeran Galpam bertajuk : "Palestin memanggil kamu pulang kepada Islam" . Tahniah buatnya kerana memilih sebuah khutbah yang hidup dan benar-benar realiti. Tentunya dalam situasi sekarang, Isu Palestin seharusnya berkumandang di seluruh membar Jumuat. Khutbah tersebut adalah karya asal seorang pendakwah muda yang dikenali ramai melalui laman webnya Saifulislam.com iaitu Ust Hasrizal Abdul Jamil. Naskhah khutbah itu boleh diperolehi di laman web Saifulislam.com


Apa yang menarik adalah kupasan mengenai  Ilusi VS Realiti yang dipetik daripada sebuah buku Ilal Islam Min Jadid ( Klik di sini untuk download buku tersebut- versi Arab) karya Abul Hasan Ali An-Nadwi. Di bawah tajuk: " Baina Soorah Wal Haqiqah (Antara Ilusi dan Realiti)" beliau mendatangkan sebuah sebuah analogi. Seorang pemimpin yang hebat masa hidupnya telah diarcakan dalam bentuk patung. Lalu, seekor burung kerdil hinggap di hidung patung itu dan melepaskan najisnya. Patung yang mewakili seorang tokoh agung itu tidak mampu berbuat apa-apa ketika batang hidungnya dinajisi sang burung kecil. Ini kerana patung itu dan kehebatan ketokohan yang diabadikan di sana cuma sebuah ilusi sedangkan kewujudan burung tersebut, sekalipun kerdil, ia merupakan sebuah realiti. 

Demikianlah, kini Islam dan kehebatannya di masa lalu telah diarcakan sebagaimana patung tersebut. Sedangkan Yahudi dengan segala kebuasan dan kutukan dunia untuknya merupakan sebuah realiti!

Ketika bertembung antara realiti dan ilusi, realitilah yang akan memenangi sayembara sekalipun betapa besar, hebat, agung, gah dan menariknya ilusi tersebut. Ilusi tidak mampu berbuat apa-apa. Ilusi hanya wujud dalam khayalan nostalgia masa lalu. Saat ilusi memainkan peranannya, tiada apa yang dapat terzahir kerana bagaimanalah sebuah mimpi akan merubah sesuatu yang nyata.


Yahudi yang menjarah bumi Palestin adalah sebuah realiti!

Nasrani yang bertunjang di Rumah Putih itu adalah realiti!

Sebaliknya...

Muslim yang bertalbiah di baitullah saban musim haji tetapi tidak terbakar semangat juang membela ummat yang tertindas sebenarnya adalah sebuah ilusi.

Musabaqah yang dikatakan lambang percintaan terhadap Al-Quran adalah sebuah ilusi.

Perarakan maulidur rasul yang katanya tandanya cinta kepada Rasul cuma sebuah ilusi.

Banyak yang disangka realiti sebenarnya cuma sebuah ilusi!

Kehebatan negara Turki sebagai sebuah negara tinggalan Muhammad Al-Fateh yang dapat menawan Kostantinopel dalam peristiwa bersejarah... kini hanyalah sebuah ilusi.

Iran sebagai bumi warisan  Khurasan yang menunjangi perjuangan hingga tertegaknya kerajaan Abbasiyyah, yang punya tamadun tua yang panjang berliku pra-Islam maupun pasca Islam, kini...hanyalah sebuah ilusi!

Negeri Mesir bumi Nabi Yusuf, Nabi Musa serta bumi Islam yang dibuka oleh Sahabat Nabi Amru bin Al-As, yang  mengenainya serta penduduknya disebutkan dalam hadis, pernah mempersiapkan tentera pembebasan Al-Aqsa dipimpin panglima agung Salehudin Al-Ayubi...kini hanyalah sebuah ilusi.

Ummat Islam hidup dengan Ilusi sedangkan Yahudi dan Nasrani sedang menggomol dunia dengan realitinya!

Manalah mungkin ilusi menewaskan realiti. Oleh itu, kita seharusnya bangkit meninggalkan ilusi betapapun indahnya ilusi itu. Hadapilah realiti dunia hari ini dengan segalah mehnah dan cabaranya. Behentilah berbicara mengenai gemerlap masa lalu dalam halaqah lipur lara tetapi binalah halaqah, usrah, daurah atau apa sahaja yang membicarakan perancangan dan strategi Islam meladeni realitinya.Kita memuji para pejuang Islam hari ini yang berhempas pulas memerah otak untuk menterjemahkan Islam dalam kehidupan reliti. 

Sesungguhnya tidak mudah mengejutkan seorang yang sedang lena sambil tersenyum dibuai mimpi. Tidak mudah menyedarkan insan yang karam dalam ilusi.

0 comments:

Post a Comment