Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Politik Islam Dalam Masjid

May 7, 2010

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Syah Al-Haj telah bertitah (berkata) bahawa masjid dan surau bukan tempat berpolitik. Oleh itu, mana-mana pihak dilarang untuk menjadikan masjid dan surau sebagai medan berpolitik kerana dikhuatiri akan menimbulkan perpecahan dan mencemarkan kesucian masjid.

Zaid Ibrahim, seorang peguam menganggap larangan yang dikeluarkan oleh Sultan Selangor itu adalah pandangan peribadi dan bukan arahan. Sebaliknya Khir Toyo, Ketua pembangkang DUN Selangor menganggap kata-kata Sultan Selangor itu adalah arahan. Apabila disebut sebagai pandangan peribadi, sebagaimana tanggapan Zaid Ibrahim, maka ia boleh diterima dan boleh juga ditolak. Sekadar pandangan peribadi. Apabila disebut sebagai arahan, maka ia hendaklah dipatuhi, terutama oleh rakyat di bawah pemerintahannya.

Perbezaan pandangan ini adalah satu khilaf pendapat yang biasa terjadi. Masing-masing punya hujah berdasarkan interpretasi sendiri berdasarkan cara memahami konsep raja berpelembagaan maupun undang-undang tubuh negeri.

Aku melihat beberapa aspek dalam isu ini untuk menggarap pendirianku :

1) Islam pada dasarnya tidaklah melarang aktiviti politik dalam masjid kerana Rasulullah SAW membuat keputusan-keputusan politik dalam masjid pada zamannya. Namun, semenjak pemahaman konsep politik menjadi medan pergaduhan dan bukan lagi medan mengatur urusan dunia dan agama, politik telah dilihat cemar, kotor, nista dan orang-orang politik dikatakan manusia paling pembohong dalam dunia. Inilah politik menurut kamus moden yang berasaskan isme ciptaan manusia. Sekiranya politik itu dilihat berdasarkan kamus Islam, ia adalah suci, bersih, murni dan orang-orang politik adalah insan terhormat yang menjadi pelaksana kepada tugas khilafah.

2) Memang kalau aktiviti politik yang dilarang dalam masjid itu adalah dalam bentuk ceramah politik yang menyerang pihak lawan, kata mengata, berbahasa kasar dan menghilangkan ketenangan masjid, ia memang wajar. Wajah politik yang menjadi begitu buruk hari ini sehingga enggan dibenarkan masuk ke dalam gerbang masjid oleh setengah pihak adalah kerana kesalahan dan cemar perilaku kebanyakan ahli politik. Ahli politik yang menjadikan kutuk mengutuk,  cela mencela, cantas mencantas dan matlamat menghalalkan cara sebagai ulam petai berpolitik telah merosakkan wajah politik yang sepatunya cantik dan mulia.

3) Menolak sama sekali cakap-cakap politik dalam masjid juga tidak wajar kerana politik adalah sebahagian daripada Islam. Jika politik itu dalam bentuk memahamkan khalayak pendengar tentang ketinggian Islam, keadilannya dan keperluan meruntuhkan jahiliyyah serta membangunkan sistem Islam, maka ia adalah satu keperluan. Adalah memalukan dan lekeh kalau dikatakan dalam masjid hanya boleh bercakap soal batal sah wuduk, nikah kahwin, hukum haid dan nifas dan hukum hakam yang berkisar pada kehidupan ibadat seseorang. Persoalan politik banyak membentuk wajah kehidupan manusia, maka perkara itu lebih wajar diperjelaskan. Masjid boleh menjadi medannya.

4) Adalah merbahaya jika pihak yang mempunyai kefahaman bahawa persoalan politik sama sekali tidak boleh dibacarakan dalam masjid. Politik dalam ertikata mengurus kehidupan dunia dan menegakkan agama. Penafian hak berpolitik dalam masjid, dan menjadikan masjdi hanya tempat solat dan belajar fardhua ain semata-mata akan membawa kepada iktikad pemisahan dunia dari agama yang selalu disebut "agama suku politik suku". Islam tidak menerima pemecahan ini kerana seseorang yang memasukki Islam hendaklah masuk secara keseluruhan.

5) Kata-kata seorang sultan bukanlah firman atau sabda. Kata-kata manusia biasa terdedah kepada khilaf. Jika benar, kata-kata itu hendaklah disokong dan jika salah hendaklah dibetulkan. Tiada bezanya kata-kata benar seorang Sultan dengan kata-kata benar seorang pengemis. Sokongan adalah kepada kebenaran kata-kata bukan kepada siapa yang berkata. Bantahan dan pembetulan adalah kepada kata-kata yang khilaf bukan kepada siapa yang berkata.

Ketika Abu Bakar dilantik menjadi khalifah, beliau telah berpidato kepada orang ramai:


“Aku telah diangkat menjadi pemimpin kalian, padahal aku bukan yang terbaik diantara kalian. Oleh karena itu, jika aku benar bantulah aku dan jika aku berbuat salah tegurlah (luruskanlah) aku”

6) Mengkritik Sultan selalu dilebel sebagai menghina Sultan. Apakah benar pesepsi ini? Dalam Islam, tiada manusia yang maksum kecuali para nabi dan rasul. Melarang dan mendefinasikan sebagai menghina sebarang kritikan kepada Sultan akan membawa kepada fikrah mentaqdiskan sultan. Nabi Muhammad sendiri melarang sahabat mentaqdiskannya. Khalifah Abu Bakar, sehebat-hebat pemimpin selepas Rasulullah SAW, pernah dikritik. Khalifah Umar Al-Khattab pernah ditempelak keras oleh seorang perempuan ketika Umar Al-Khattab berhasrat mengeluarkan arahan penetapan kadar mahar. 

Lihatlah kaum salafussoleh yang terdidik dalam tarbiah nubuwwah, mereka telah dibebaskan daripada perhambaan sesama makhluk kepada memperhambakan diri semata-mata kepada Allah SWT. 

Semoga kita menjadi rakyat yang mendaulatkan Islam di atas segala daulat manusia. Kita hanya menjadi hamba Allah dan membebaskan diri daripada perhambaan kepada manusia. Kita memiliki akal merdeka yang tidak menyandarkan untung nasib kepada manusia tetapi hanya kepada Allah. Kita gunakan seluruh ruang hidup yang dipinjamkan ini buat menyampaikan misi Islam dan meninggalkan misi rekaan manusia di belakang.

Allhummahdina wa thabbitna...!


2 comments:

日月神教-任我行 said...
This comment has been removed by a blog administrator.
PERENUNG LANGIT said...

Siapa cina ini?

Post a Comment