Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Negara akan bankrap pada 2019-salah siapa?

May 29, 2010

Malaysia akan bankrap pada tahun 2019 jika subsidi minyak tidak dihentikan.Demikianlah apa yang disebutkan oleh Idris Jalla. YB Datuk Hj Mahfuz Omar menyebutkan dalam sebuah ceramah umumnya di Tawau semalam. Menurutnya, kebankrupan itu adalah disebutkan kerajaan Malaysia kehilangan upaya untuk membayar hutang disebabkan kekurangan sumber pendapatan disamping kegagalan pengurusan ekonomi oleh para pemimpin.



Kesilapan-kesilapan yang dilakukan oleh para pemimpin terpaksa ditanggung oleh rakyat. Ketika Perdana Menteri terdahulu menandatangani surat penyerahan telaga minyak Blog L dan Blok M kepada kerajaan Brunei, Malaysia kehilangan sumber pendapatan yang dijangkakan sebanyak RM320 bilion setahun. Brunei, sebuah negara kaya diberikan secara percuma kawasan telaga minyak yang didakwa sebagai mempunyai masalah pertindihan hal milik. Kononnya, penyerahan tersebut adalah sebagai tukaganti kesediaan Brunei untuk menggugurkan tuntutannya terhadap Limbang. Namun, Brunei kemudiannya menafikan bahawa ia memasukkan persetujuan menggugurkan tuntutan ke atas limbang dalam perjanjian penyerahan 2 blog telaga minyak itu.

Audit Negara mengesahkan pada tahun-tahun sebelum ini bahawa kerajaan mengalami ketirisan dalam jumlah yang besar dalam projek-projek kerajaan. Ini, sebahagiannya berpunca daripada pemberian projek kerajaan secara tender tertutup kepada syarikat pilihan yang hanya mahu mengautkan keuntungan.

Semua ini menyebabkan kerajaan mengalami kehilangan banyak wang dan kini menjadi lemah daya bayar hutangnya sehingga dianggarkan akan bankrap pada tahun 2019.

Kebobrokan pengurusan ekonomi negara yang dilakukan pihak lain akhirnya akan dibebankan ke atas bahu rakyat. Harga minyak dijangka akan dinaikan 15 sen seliter dan disel sebanyak 10 sen seliter. Menjadi pengetahuan umum bahawa kenaikan harga minyak akan menyebabkan kenaikan hampir semua barang keperluan lain.

"Atas semangat patriotik,saya setuju subsidi minyak diberhentikan tetapi dengan satu syarat. Mereka yang bertanggunjawab menjadikan negara terperangkap dalam kancah kebankrapan hendaklah dihukum. Mereka tidak layak dibenarkan memerintah. Siapa boleh menjamin bahawa subsidi yang ditarikbalik daripada rakyat itu akan digunakan buat menyelamat negara daripada bankrap?", YB Mahfuz menegaskan disusuli dengan laungan takbir para hadirin.

Subsidi minyak adalah hak rakyat. Ia perlu diberikan kepada rakyat. Menarik subsidi minyak adalah mencabul hak rakyat. Cari cara lain untuk menyelamatkan negara sebelum merampas hak rakyat. Rakyat tidak wajar dibebankan dosa yang disengajakan oleh para lintah-lintah yang menghisap kekayaan negara. Kalau sudah tidak mampu menyelesaikan, biar rakyat yang selesaikan. 

0 comments:

Post a Comment