Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Guruku Tok Wan Ali

May 17, 2010


Bila disebut guru, ramai yang nampak guru sekolah. Ucapan selamat hari guru banyak ditujukan kepada guru-guru sekolah. Drama-drama yang ditayangkan dalam TV sempena hari guru juga berkisar pengorbanan seorang guru sekolah. Tergambar, dalam minda ramai orang bahawa sambutan hari guru adalah sebagai mengenang jasa guru-guru sekolah.

Hari guru tahun ini, aku ingin mengenang jasa seorang guruku. Dia tidak pernah dipanggil guru maupun cikgu. Dia juga bukan dipanggil ustaz atau ustazah. Tetapi, bagiku, dia adalah seorang guruku yang amat berjasa kepadaku. Aku memanggilnya Tok Wan. Semua muridnya memanggilnya Tok Wan. Tok Wan Ali.

Tok Wan Ali berpangkat datuk saudaraku.Umurnya kini telah melebihi 80 tahun. Mungkin sudah mencapai 90 tahun. Dialah satu-satunya tok wan aku yang masih hidup. Alhamdulillah, sehingga kini dia masih sihat. Sewaktu-waktu aku pulang bercuti di kampung,  aku dapat mendengar suara Tok Wan Ali memecah kesunyian dini dari corong pembesar suara di masjid. Dia melagukan bacaan Quran sejurus sebelum subuh.  Seingatku sudah beberapa tahun dia melakukan kebiasaan itu tanpa ketinggalan satu pagi pun. Kata ibuku, saban pagi suara Tok Wan Ali pasti kedengaran memecah sunyi dini.

Hampir 30 tahun yang lalu, aku meladeni kehidupan kanak-kanak di kampung dengan disiplin warga yang sudah menjadi kemestian buat setiap anak yang sedang membesar. Terutamanya anak lelaki. Setiap kanak-kanak akan pergi mengaji Quran. Dalam kampungku, hanya ada dua orang yang menjadi tumpuan kanak-kanak untuk mengaji Quran pada masa itu. Satunya  Tok Wan Ali dan satu lagi seorang nenek perempuan bernama Tok Long. Aku tidak cukup kenal Tok Long tetapi cukup mengenali Tok Wan Ali.

Masa itu, kampungku belum ada kemudahan asas. Penduduknya masih berpelita ayam. Sumber air bergantung kepada air perigi dan bila musim kemarau yang mengeringkan perigi, air sungailah menjadi tumpuan. Dalam keadaan kekurangan itu, kami kanak-kanak kampung begitu rajin bertandang ke rumah Tok Wan Ali untuk mengaji Quran. Tok Wan Ali mengajar mengaji pada waktu malam, selepas solat maghrib. Setiap murid Tok Wan Ali akan datang mengaji dengan membawa pelita ayam masing-masing. Dari rumah datang membawa pelita ayam berdendeng daun pisang. Ada yang buat dendeng daripada tin susu atau tin minyak tanah yang ditebuk lubang. Dari lubang itu cahaya menyuluh gelap jalan.

Di belakang dinding serambi rumah Tok Wan Ali berceretek pelita ayam. Botol-botol minyak gas sering disembunyikan di belakang almari. Seringkali minyak gas murid Tok Wan Ali dikebas sesama sendiri.

Tok Wan Ali mengajar kami dengan sabar. Tiada sebarang bayaran ibu bapa kami berikan kepadanya. Kalaupun ada bayaran, adalah pejabat agama berikan hadiah setahun sekali. Itupun hanya sejumlah kecil wang. Seingat aku jumlahnya tak sampai seratus ringgit. Ya...tak sampai seratus ringgit untuk khidmat Tok Wan Ali mengajar kami setiap malam, kecuali malam-malam tertentu yang dia tidak mahu mengajar. Tok Wan Ali mengajar kami dengan ikhlas. 

Menghargai pengorbanan Tok Wan Ali, biasanya kebanyakan ibu bapa di kampungku menyerahkan zakat padi kepadanya. Fi sabilillah.

Aku diajar Tok Wan Ali mengaji dari alif ba ta sehinga pandai mengaji dan mampu menjadi guru pula kepada murid-murid baru yang lain serta murid-murid lama yang lambat meningkat. Sesungguhnya aku tidak melupakan jasa Tok Wan Ali kepadaku.  Aku sentiasa mengenang pengorbanannya mengajarku di saat masa lalu sewaktu aku lemah dan jahil.

Di kala aku membaca Quran hari ini dengan lancar, aku terkenang siapa yang mengajarku. Dialah Tok Wan Ali. Di saat aku mengajar murid-muridku hari ini mengenal alif ba ta, aku terhimbau mengenang suara-suara Tok Wan Ali di malam riuh mengaji berpandukan pelita ayam mengajarku alif ba ta.

Tok Wan Ali telah mengraduatekan ramai sekali murid. Aku tidak dapat menghitung bilangannya. Ramai yang lebih tua daripadaku, sebaya denganku dan yang lebih muda daripadaku, merupakan murid-murid Tok Wan Ali belaka.

Semenjak kampungku telah mendapat bekalan api elektrik, kanak-kanak yang mengaji dengan Tok Wan Ali sudah berkurangan. Banyak yang suka menghabiskan masa menonton tv. Waktu itu, aku berhenti belajar di rumah Tok Wan Ali. Aku mula menamatkan pengajianku di rumah Tok Wan Ali ketika Tok Wan Ali mula mengajarkan pelajaran tambahan iaitu fekah daripada kitab "Hidayatus Sibyan" dan "Munyatul Musolli". Lampu kalimantang yang terang benderang di serambi rumahnya mendorong Tok Wan Ali memasukkan pengajian kitab kuning di rumahnya. Namun, jiwa anak murid saat itu tidaklah seterang lampunya. Dalam kepala banyak berserabut dengan rancangan tv yang mahu diburu selepas habis mengaji.

Tok Wan Ali adalah guruku. Aku mengenangnya dan menginsafi pengorbanannya sebagai guruku yang amat bererti. Semoga Allah melanjutkan usianya dalam kesihatan dan ketaatan. 

Catatan ini adalah dedekasi hari guru 2010  buat Tok Wan Ali...

1 comments:

Anonymous said...

Subhanallah.... inilah guru2 akhir zaman sebenarnya... beruntung tuan..mudah2an tuan dapat keberkatan.. Saya pun berharap dapat menghabiskan pengajian saya dgn guru saya dgn sempurna, doakan saya..

Saya lebih gemar belajar dgn guru2 pondok kerana mereka kebanyakan penuh hemah dalam setiap perkara yang dilakukan..terutama guru2 tua..atau pun yg mengaji cara org tua2 dulu..

Mudah-mudahan kaedah tua ini akan dapat diteruskan..smpi akhir zaman..amin

-nadim shah-

Post a Comment