Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

TAHNIKLAH ANAKMU...

April 3, 2010

Semalam, sahabatku bernama Ust Luqman menjemputku menghadiri majlis kesyukuran atas kelahiran anak ketiganya. Seorang putera dan diberi nama Muhammad Baihaqi. Antara lain, majlis semalam juga  adalah majlis mentahnik anaknya itu. Semoga Allah memberkati kelahiran baru dalam keluarganya tersebut dan menjadikan ia sumber kebahagian keluarga dalam dunia dan akhirat.

 gambar hiasan

Ketika Asma' binti Abu Bakar mengandungkan Abdullah bin Zubair, beliau telah berhijrah meninggalkan Makkah. Kandungannya waktu itu sudah mencapai umur sembilan bulan. Beliau berhenti di Quba' dan di sanalah Abdullah dilahirkan. Setelah itu, puteranya itu dibawa bertemu Rasulullah SAW. Rasulullah meminta agar buah tamar dibawakan kepadanya. Buah tamar tersebut dikunyah dan kemudian dimasukkan ke dalam mulut putera Asma' itu. Baginda membaca doa buatnya dan Allah memberi barakat kepada nya. Kelahiran Abdullah dicatat sebagai kelahiran pertama selepas hijrah dan ia mengembirakan orang-orang Islam kerana ia membatalkan omongan Yahudi yang mendakwa orang-orang Islam tidak akan melahirkan anak kerana telah disihir oleh Yahudi.

Imam An-Nawawi menyebutkan dalam Syarah Al-Muhazzab:

"Adalah sunnat ditahnikkan anak yang baru dilahirkan dengan buah kurma iaitu dengan mengunyahnya dan memasukkan ke dalam mulut anak tersebut sehingga masuklah rasa manis itu ke dalam perutnya.Berkata sahabat-sahabat kami (syafi'iyyah), jika tidak ada kurma, maka boleh apa sahaja yang manis rasanya. Petunjuk tahnik dan menggunakan kurma adalah bersandarkan hadis yang soheh.intaha".


Pada zaman Rasululullah SAW, para sahabat selalu membawa anak-anak  yang baru lahir kepada Rasulullah untuk ditahnik dan mendapat berkat daripada baginda. Mengambil berkat daripada Rasulullah adalah wajar kerana baginda adalah manusia pilihan Allah yang dibekali dengan keberkatan. Sebahagian ulama menolak konsep mengambil berkat terhadap individu selain Rasulullah SAW. Dengan kata lain, nas-nas yang membuktikan amalan tabarruk dengan Rasulullah SAW daripada para sahabat, adalah khusus untuk Rasululah SAW sahaja.

Maka, dalam soal tahnik, tidak perlu lagi mencari orang lain sebagaimana para sahabat mencari Rasulullah SAW. Cukuplah ia dilakukan oleh ibu atau bapanya sendiri.

Namun sebahagian kalangan orang Islam lebih selesa menyerahkan urusan tahnik kepada orang-orang yang dikenal soleh dalam masyarakat.

Apa yang penting, dalam amalan tahnik sebagai sunnah ialah menyerapkan rasa manis buah tamar ke dalam pori-pori mulut bayi dan membiarkan ia ditelan. Kalau tiada tamar, maka boleh juga apa sahaja yang manis seperti madu atau gula. Bertahnik dengan bahan-bahan lain seperti garam, asam jawa dan air zamzam yang terdapat dalam amalan tradisi masyarakat Melayu adalah tidak punya asas sunnah.

Kajian sains moden telah membuktikan rahsia kelebihan tahnik dengan makanan yang manis. Antara lain ia mengaktifkan sistem penghadaman seorang anak yang baru lahir sehingga kesediaannya menerima susu ibu berada pada tahap yang  baik dan memperkuatkan sistem penghadapamnya. Rasa  manis itu sendiri sebenarnya akan membentuk satu psikologi positif buat anak tersebut.

Nabi melakukan tahnik dan kemudian berdoa. Tidak warad apakah doa yang nabi ucapkan. Tentunya doa untuk kebaikan anak tersebut.

Sebahgian orang menyarankan agar dibacakan ayat  surah Al-Insyirah pada jari dan kemudian mencalitkan kurma yang sudah dikunyah ke jari itu lalu di masukkan jari itu ke dalam mulut bayi  sambil membacakan ayat Al-Quran berikut:


فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنثَى وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالأُنثَى وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وِإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
Maka tatkala isteri 'Imran melahirkan anaknya, diapun berkata: "Ya Tuhanku, Sesunguhnya Aku melahirkannya seorang anak perempuan; dan Allah lebih mengetahui apa yang dilahirkannya itu; dan anak laki-laki tidaklah seperti anak perempuan. Sesungguhnya Aku Telah menamai dia Maryam dan Aku mohon perlindungan untuknya serta anak-anak keturunannya kepada (pemeliharaan) Engkau daripada syaitan yang terkutuk."
(Surah Ali Imran: Ayat 36)

 Setelah itu berdoa untuk bayi tersebut dengan apa-apa doa yang sesuai.


1 comments:

日月神教-任我行 said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment