Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Renungan Subuh (090410)

April 9, 2010

Hidup ini tidak lama. Cuma umpama sepagi atau keparuh hari. Allah berfirman:

كانهم يوم يرونها لم يلبثوا الا عشية او ضحها


" Seolah-olah mereka itu apabila melihatnya (azab Allah), merasakan bahawa mereka tidak pernah hidup di dunia dahulu melainkan sepetang atau sepagi".
(Surah An-Nazi'at: Ayat 46)

Perasaan singkatnya hidup ini amat dirasai apabila menemui penghujung sengsara yang bersulam kesal. Di waktu hilang segala nikmat yang pernah dicicipi, barulah terasa sekejap sungguh tempoh mencicip nikmat.Perasaan ini akan amat dirasai apabila nikmat hidup ini telah benar-benar meninggalkan kita dan menggung rasa kesal kerana salah menguruskan kehidupan dunia menyebabkan kita terpaksa memikul beban azab akhirat.

Marilah kita hayati kependekan  hayat dunia ini...

Rasanya, baru kelmarin aku menjadi kanak-kanak yang berlarian di balik senduduk dan kemunting, bersembunyi sambil bermain tempak menembak bedil bambbu dengan kawan-kawan. Baru kelmarin, mandi di lubuk dan berterjunan dari dahan berjuntai. Baru kelmarin...segala kelihaian kanak-kanak aku lalui...

Tetapi kini...aku telah menginjak melepasi takah-takah dewasa menghapiri ketuaan. Sungguh singkat umur ini. Terasa sekejap sekali...Tidak lama lagi, tentu hidup ini akan aku mufaraqahkan. Dunia ini akan aku  hijirkan.

Aku akan mendepani hidup baru yang kabur. Sengsara atau bahagia.

Satu kepastian yang tidak diragui, dunia akan kita tinggalkan. Mengapa harus kita sibuk memburu dunia sehingga lupa persediaan lengkap buat hidup sesudah mati?Betapa ramai manusia yang hidup di dunia seolah-olah tidak akan bersapa kematian. Otak fikir selalu berputar mencari jalan meningkatkan pencapaian dunia. Harta, degree dan pangkat dikejar siang dan malam. Tindak laku berpencak tari mengikut tuntutan dunia semata!

Ayuhlah melipatganda ganjaran...kita solat di masjid, kita bangun qiam di malam sunyi, kita menahan lapar di hari abyadh, kita mengorbankan harta buat perjuangan, kita ratibkan zikir dalam khulwah nafsiyyah, kita mujahadah membuang cinta dunia, kita pendamkan segala mazmumah di hati, kita gilap akhlak nabi dalam diri dan semua itu...di bawah motto, hidupku dan matiku bagi Tuhan sekalian alam. Semua itu disejajarkan prinsip ittiba' nabiy.

Sesungguhnya aku lemah...bantulah aku wahai Tuhan!

Allahumma taqabbal minna...

0 comments:

Post a Comment