Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Mengapa bermimpi bulan turun ke riba?

April 27, 2010

Orang kita, khususnya yang berbangsa Malayu ini, begitu kuat tarikannya kepada perkara yang mengajaibkan minda. Jika seseorang itu boleh menzahirkan hal-hal yang memukau dengan sebab keajaibannya, itulah yang menjadikan seseorang itu dikerumuni dan dikagumi. Kalau tidak, mengapa di tengah Kota Raya, sekitar masjid India begitu ramai orang mengerumuni penjual ubat yang membuat demonstrasi memukau minda orang ramai.

Mungkin suka melihat benda ajaib dan luar biasa ini sudah menjadi tabiat asal manusia. Maka, sebab itu, semua Rasul utusan Allah dibekali dengan mukjizat hissi yang melunaskan kedahagaan manusia agar menjadi jambatan keyakinan buat rasul.

Rasa suka kepada perkara ajaib ini berterusan sehinggalah ke zaman kini. Kini, kita sering menyaksikan orang terpengaruh kepada seseorang dengan sebab keajaiban yang dapat ditimbulkannya.

Orang-orang jahil banyak disesatkan oleh guru-guru ajaran sesat yang memukau pengikutnya dengan perkara luar biasa. Guru silat kebatinan lebih diminati daripada guru silat olahraga. Bomoh-bomoh masih dikerumumuni orang untuk menyelesaikan pelbagai persoalan. Ketika sakit kerana kayap, ada kalangan yang lebih suka memilih bomoh berbanding jumpa doktor sebab dr beri ubat sedangkan bomoh cuma hembus. Ajaib. Sewaktu benda milik sendiri hilang, ada yang lebih suka bertemu tukang tuduh agarkan barang yang hilang dapat ditemukan semua.  Tukang tuduh cuma perlu menyusun formasi tertentu bilah-bilah lidi atau membilang-bilang jarinya untuk mengatakan tempat beradanya barang hilang itu. Ajaib.

Dari perkara yang berkaitan kehidupan harian, sehinggalah hal-hal ibadat dan taqarrub, kebergantungan kepada keajaiban  terus berlagsung.

Ada orang berzikir untuk merasai kejaiban pada hatinya. Hati yang disucikan dengan zikir diharap dapat menyuluh kemajhulan malakut. Ada yang suka bangun solat malam kerana terdorong mahu melihat keajaiban dalam hidupnya. Razeki murah, wajah berseri dan kalamnya ditaati. Terdapat tanggapan salah tentang kewalian apabila wali Allah dikaitkan dengan keajaiban. Seseorang yang berada dalam 2 tempat berasingan dalam satu masa dikatakan sebagai wali Allah. Seseorang yang mengatakan sesuatu lalu terjadi apa yang dikatakan, dikatakan wali Allah. Banyak orang dikatakan wali Allah semasa hidupnya kerana kemampuannya menimbulkan khawariqul 'adah!.

Seseorang pernah bertanya kepadaku dalam cbox perbualan blog ini mengenai cara apakah untuk bangun awal dini sebelum subuh. Aku katakan kita tanamkan saja keazaman yang kuat untuk bangun. Kuatnya keazaman tersebut mungkin boleh disertai dengan bantuan jam lonceng. Sekarang, handphone pun boleh berperanan mengejutkan tuannya untuk bangun solat subuh dengan cara berjemaah di masjid.

Soalan yang ditanya, apakah ayat atau doa yang boleh diandalkan agar dapat bangun awal?Aku tegaskan bahawa pergantungan kepada ayat dan doa sebagai penyelesaian kepada masalah tidak dapat bangun awal adalah jalur pemikiran yang addicted kepada keajaiban. Berusahalah dengan cara yang ikhtiyari seperti, berazam dan dengan bantuan alat-alat, itu adalah lebih praktikal. Berdoa tidak menjadi kesalahan, malah amat terpuji tetapi jangan menggantungkan keberhasilan hanya kepada doa. Berhenti sekadar doa adalah ciri orang yang suka bergantung kepada keajaiban.

Banyak sekali orang percaya bahawa menampalkan ayat Quran di dinding rumahnya boleh menghalang hantu dan syaitan daripada masuk mengganggu ahli rumahnya. Misalnya ada yang menampal ayat kursi di pintu rumah dengan keyakinan bahawa rumahnya akan selamat daripada kemasukan pencuri. Pernah seketika dahulu seorang kenalan menghulurkan kepadaku sebuah risalah yang mengandungi testimoni pelanggan tentang kejaiban beberapa barang yang dijual dalam bentuk tangkal azimat. Ia adalah khatamun nubuwwah dan histogram ashabul kahfi dan anjing mereka. Kononnya rumah akan selamat daripada pencuri  dan kebakaran dengan menyimpan tangkal azimat tersebut dan kereta pula  akan selamat daripada kemalangan. 

Sesungguhnya inilah kecenderungan kepada keajaiban yang sering menghantui ummat Muhamamd. Bukankah kalau mahu selamat daripada pencuri, kunci dan mangga rumah. Kalau pencuri masuk juga, itu kerana Allah menghendaki dia masuk. Kalau terbakar, itu kehendaklah juga. Kalau hendak minta supaya Allah selamatkan rumah kita daripada kecurian atau kebakaran, berdoalah kepadaNya. Apa perlunya bersimpang siur dengan kaedah dan kaifiat yang membingungkan sedangkan sebenarnya ia adalah mudah.
Malang sekali kalau dalam keadaan kita tak sedar, kita telah menyekutukan Allah!

Malam Jumaat, ramai datang baca Yasin di masjid. Di sesetengah tempat, botol air bersusun di depan 'khalifah' bacaan yasin. Air dalam botol itu ditakzimkan dan ditaqdiskan. Ia dianggap penawar banyak masalah dan penyakit. Sungguh menghairankan pula, ada masjid di sebuah kota besar seperti Kuala Lumpur, ada ahli jemaahnya yang dari kelas menengah berfikiran seperti ini.

Sesungguhnya nabi Muhammad SAW adalah manusia terbaik dalam dunia ini.Di lempar batu,  dia luka berdarah. Dia, disihir, kena. Dia berpeluh dan merasa penat perjalanan. Hidupnya berpijak di bumi nyata. Dia berusaha gigih melebar dakwah dengan segala mehnah dan cabarannya. Dia tidak mengajar kita takluk kepada kejaiban. 

Kita hendaklah realistik dan praktikal! Inilah sunnah baginda Rasul.Sesungguhnya bulan tidak akan turun ke riba. Usahlah bermimpi....

0 comments:

Post a Comment