Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Kelajuan Internet Malaysia Memalukan

April 16, 2010


Melihat kedudukan kelajuan internet negara kita Malaysia, aku merasa sungguh terhina dan dipermainkan oleh syarikat TM. Inikah jalur Lebar yang sering dibanggakan?Apa yang boleh dibanggakan dengan kelajuan serendah itu? Cubalah bayangkan bagaimanalah rasanya berada di sebiah negara seperti Korea yang kelajuan downloadnya adalah 20.70 mbs/s (20.70 Megabite setiap saat). Bandingkan dengan apa yang TM berikan kepada kita. 1.87 Mbs/s. 

Sebab itu monopoli tidak perlu dibela. Monopoli perlu ditentang. Selama TM memonopoli penyediaan jalur lebar di Malaysia, selama itulah kita diperbudakkan.  Keuntungan dikaut setiap hari tetapi servis yang diberikan berada di tahap caca marba.

Hari itu, pencawang TM rosak dan pelanggan tidak dapat menggunakan internet beberapa hari. Cukup bulan sampai bil. TM memungut bil-bil dengan memasukkan hari-hari yang perkhidmatannya tidak diberikan. Tanpa rasa malu dan tanpa  rasa bersalah merompak wang rakyat secara tersembunyi. Seharusnya, setiap kemerosotan perkhidmatan hendaklah dibayar dengan rebet dan potongan. Itulah sebuah syarikat yang punya maruah dan harga diri. Hanya syarikat seperti itu memiliki keberkatan dan akan teguh berdiri di muka bumi.

Aku tidak mencintai sebuah syarikat yang mengautkan keuntungan sendiri dan tidak mengutamakan rakyat!

1 comments:

pencarikalam said...

Salam..hah ha ,kebanyakan masyarakat mengatakan"sokong je la,ini kan syarikat melayu..tak kan nak sokong bangsa asing kot..""perkataan ini selalu didengari..!!!apa lagi,pakat2 fikir-fikirkan lah.

Post a Comment