Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Islam Sebagai Cara Hidup

April 11, 2010

Tidak perlu membicarakan Islam sebagai sebuah cara hidup dalam ruanglingkup falsafah yang sukar dimengerti. Memadailah melaksanakan Islam dalam sudut-sudut kehidupan yang kita miliki, itulah makna sebuah terma, "Islam sebagai cara hidup'.

Ramai yang berbangga kerana dia adalah muslim. Tetapi apakah dia telah menjadi muslim yang mengambil Islam sebagai cara hidup?Inilah persoalan yang lebih penting daripada hanya mengakui sebagai muslim.

Kita lihat orang-orang kafir keluar bekerja mencari razeki di pagi hari. Kita juga keluar mencari razeki.Malah burung-burung dan segala hidupan liar dalam rimba juga keluar mencari razeki.Apakah yang membezakan kita daripada golongan kafir itu? Apa pula yang membezakan kita daripada haiwan-haiwan itu?

Orang kafir itu bekerja secara halal. Mereka tidak merompak bank. Mereka tidak menipu dalam perniagaan. Mereka juga menolak rasuah. Mereka  mencari harta mengikut lunas-lunas undang-undang. Apa istimewa kita sebagai muslim berbanding mereka. Kita jadi guru, orang kafir juga ada yang menjadi guru. Dapat razeki daripada kerjaya guru. Kita jadi pegawai kerajaan, orang kafir  juga ada yang jadi pegawai kerajaan.Dapat razeki daripada kerjaya masing-masing. Dalam hal bekerja mencari razeki, kita dan orang kafir mempunya banyak persamaan. Sukar dibezakan. 


Kita katakan kita ada Islam sebagai 'the way of life'!. Apa maknanya ini? Apakah sembahyang lima waktu itu cara hidup yang kita maksudkan. Apakah puasa bulan Ramadhan itu yang memberi makna islam sebagai 'the way of life'?Kemudian bayar zakat setahun sekali. Kemudian pergi haji sekali seumur hidup. Orang kafir pun sembahyang. Orang kafir menderma. Orang kafir pun buat haji, seperti kaum Hindu berkumpul di batu cave di hari Thaipusan.

Justeru, apa beza kita dengan mereka? Kita katakan kita muslim yang menjadikan Islam sebagai the way of life!

Tapi cara hidup kita sama sahaja dengan orang kafir. Orang kafir ada yang jahat ada yang baik. Kalangan kita pun ada yang jahat dan ada yang baik. 

Yang baik di kalangan kita, apakah yang membezakan dengan yang baik di kalangan orang kafir?

Ada kalangan kita yang rutin hariannya sama sahaja dengan rutin harian si Ah Kaw, jiran sebelah rumahnya. Keluar pagi pulang senja. Hari-hari subuk bekerja. Malam hari berkurung dalam rumah, tengok tv atau tidur. Esok, sebelum matahari terbit, sudah keluar bekerja. Hidup membangunkan diri dan keluarga. Kata hidup dan mati untuk Allah, tetapi masa mana Allah diperjuangkan?Diri dan keluarga lebih banyak diperjuangkan. Sama juga dengan Ah Kaw, dia pun perjuangkan dirinya dan keluarganya.

Di manalah untuk dikatakan islam sebagai 'the way of life'?

Satu waktu dahulu, ramai yang memburu palaburan saham internet. Mengejar kekayaan dunia. Muslim dan kafir sama-sama menggali sumber kekayaan yang sama itu. Tiba-tiba ia diharamkan oleh kerajaan dan diharamkan pula oleh Majlis Fatwa. Terkesimalah para pelabur, muslim maupun kafir. 

Kalau razeki kita melimpah ruah, razeki orang kafir juga melimpah ruah. Maka, untuk membezakan dengan orang kafir, belanjakan razeki itu untuk fi sabilillah. Jangan jadi kedekut dengan mengatakan beri anak isteri makan itulah fi sabilillah. Tukar sport rim kereta atau renovate rumah, dihujahkan sebagai fi sabilillah.Nak tahu makna fi sabilillah lihat bagaimana para sahabat nabi mengamalkannya. Untuk perang Tabuk, Saidina  Abu Bakar mendermakan seluruh hartanya. Saidina Uthman Affan mendermakan sebahagian besar hartanya bagi menjayakan misi itu. Misi itu untuk Islam dan ummat. Bukan misi peribadi.

Hari ini, perjuangan untuk Islam dan ummat masih terus berlangsung dan sedang dipikul oleh mereka yang menjunjung fikrah perjuangan. Islam dan taghut sedang bersaing dan akan terus bersaing sepanjang zaman. Menjadi tanggungjawab kita membantu Islam dengan mengorbankan razeki kurniaan Allah kepada kita untuk perjuangan.

Jika kita boleh membelanjakan harta kita fi sabilillah, kita telah jmengambil alan yang membezakan kita dengan orang kafir dalam pengurusan kekayaan!

Banyak perkara yang harus kita lakukan untuk membezakan kita dengan orang kafir. Nabi tak suka melihat kita sama dengan kalangan kafir.


1 comments:

日月神教-任我行 said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment