Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Siapa Mufti Negeri Itu?

March 6, 2010

Sejenak, tatkala melihat rancangan-rancangan agama yang diterbitkan di TV, artikal-artikal berkaitan agama dalam kolum khas dalam akhbar arus perdana, ceramah-ceramah, kuliah-kuliah umum, tazkirah dan sebagainya, timbul pertanyaan dalam diri, ke manakah perginya para mufti? Ke mana pergi para pegawai agama jabatan-jabatan agama yang memegang posisi dakwah? 

Ramai anak muda hari ini tidak mengenal para mufti. Malah ramai yang tidak peduli tentang wujudnya seorang yang bergelar mufti. Mufti menjadi insan yang amat sedikit faedahnya kepada masyarakat berbanding para ustaz da'i yang tidak punya jawatan apa-apa tetapi selalu keluar tv dan selalu tulis makalah dalam akhbar maupun internet. Buku-buku karangan mufti hampir tak ada dalam masyarakat. Kalau pun ada tidak diminati oleh khalayak. Mufti lebih banyak membicarakan fatwa-fatwa hukum nikah kawin dan hal-hal sepele yang boleh diselesaikan di kedai kopi.

Sang mufti... duduklah di atas kerusi empuk dan dalam bilik berhawa dinginmu!

Sesekali, keluar menjunjung sembah batu jemala sang sultan yang dirimu bernaung di bawah dulinya! Lalu, kumandangkan lagu perpaduan, demi agama, bangsa dan negara.Agar namamu tercatat sebagai patriot.

Siapa mufti negeri itu? Tanya seseorang. Aku tak tahu dan tak rasa perlu tahu. Jawabku. Aku memetik ilmu dan mutiara hikmah dari sifulan bin sifulan yang bukan siapa-siapa. Cuma seorang ulama tua yang sering dialpakan. Atau cuma seorang anak muda yang tidak berjawatan dan tidak berkedudukan.Mereka dekat dengan rumput rampai yang melata. Bukan bergemerlap laksana bintang di langit sana! Bukan megah laksana bulan purnama!

Lebih baik menjadi pelita 
Usah dimimpi menjadi purnama
Pelita menerang cahaya sentiasa
Bulan terbit sekali sekala.

Biar pelita asap berjelaga
Dalam rumah ialah pendeta
Menyebar cahaya menghalau gelita
Membuat penghuni rasa selesa.

Apa dilihat pada purnama
Pungguk merindu sebatang kara

Tatkala bulan ditutup awan 
Pungguk terkabil berhati rawan

Tatkala malam menjelang dini
Bulan hilang membawa diri.

0 comments:

Post a Comment