Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Renungan: Apa makna kutukan buat Abu Lahab?

March 7, 2010

Kita lahir dari satu keturunan. Kita akan menurun zuriat dan keturunan pula. Hubungkait kita dengan nenek moyang yang melahirkan kita dan dengan zuriat yang kita lahirkan, mewujudkan konsep "Syu'uban wa qabaila". Wujudnya kepelbagaian bangsa dan suku dalam dunia ini adalah lanjutan daripada peroses melahirkan dan dilahirkan ini.

Nabi Muhammad dilahirkan dari nenek moyangnya yang dipanggil bani Hasyim (suku hasyim). Kemudian, daripada nabi lahir keturunan dari puterinya fatimah Az-Zahraa' yang berkahwin dengan Saidina Ali kw. Keturunan nabi mendapat gelaran pelbagai di pangkal nama. Syed, Sayyid, Syarif dan Habib adalah serangkai gelaran yang dinisbatkan kepada keturunan nabi.

Entah satu masa nanti...mungkin beratus-ratus tahun lagi,  akan lahir satu bangsa baru dari keturunan nabi Muhammad itu.

Nenek moyang nabi ramai yang kafir. Dalam sebuah hadis, nabi menyebutkan bahawa bapanya adalah penghuni neraka. Ini bermakna bapanya kafir. Kaum kerabat nabi yang terdekat seperti Abu Talib dan Abu Lahab juga  adalah kafir. Dalam surah Al-Masad, Allah mencela Abu Lahab dengan satu celaan yang mengalir sepanjang zaman.

Nabi datang bukan untuk membela keluarganya. Kalau bapa sendiri pun nabi kata dia ahli neraka, apa lagi orang lain. Sesiapa yang tidak beriman dengan apa yang baginda bawakan, mereka ahli neraka semuanya. Nabi tidak dapat membelanya. Jauh sekali untuk memperjuangkan mereka di dunia ini.

Inilah yang perlu difahami oleh mereka yang berjuang atas nama bangsanya! 

Memperjuangkan bangsa, kalau itu perjuangan murni, tentu nabi sudah mendahului kita sebab nabi amat suka kepada segala kemurnian. Sudah tentu nabi akan mempertahankan nenek moyangnya yang kafir kerana merekalah yang telah membangsakan nabi. Kerana titih keturunan daripada mereka nabi jadi berbangsa Arab. Paling utama, tentu nabi akan membela bapanya sekalipun dia kafir. Membela mereka adalah perjuangan menegakkan sebuah bangsa. 

Tetapi...pernahkah nabi berjuang untuk keturunannya sama ada yang sebelumnya maupun sesudahnya?

Inilah dalil paling logika bahawa nabi tak pernah menampilkan satu garis perjuangan di atas nama keturunan dan bangsa. 

Perjuangan nabi adalah atas garis keimanan. Siapa yang beriman, merekalah yang berada dalam garis perjuangan nabi. Sebarang perjuangan lain adalah fatamorgana belaka dan di hari akhirat, para pejuangnya akan menanggung kerugian. Yang terkorban, tidak mendapat syahid dan yang menikmati kemenangan dunia, menanggung penyesalan di depan mizan amal.



قَدْ خَسِرُوَاْ أَنْفُسَهُمْ وَضَلّ عَنْهُمْ مّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ

0 comments:

Post a Comment