Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Cahaya muka...

March 5, 2010

"Kalau hati bersih, kebersihan itu akan terpancar di wajah. Demikian pula, jika hati kotor, kekotoran itu akan terpancar di wajah!", aku menegaskan buat murid-muridku hari ini. Aku sedang menerangkan tentang kesan-kesan solat pada air muka. Dengan nada mengancam, aku mendakwa aku dapat melihat tanda pada muka murid-murid yang tidak solat dan yang solat. 

Kelihatan riak kebimbangan pada muka sesetengah murid.

Sebenarnya, tidaklah aku mengetahui perkara ghaib sedikit pun. Tidaklah aku mengetahui siapa yang solat dan siapa yang tidak solat. Tanda di wajah hanyalah sebuah sangkaan. Sangkaan, kebanyakkan adalah dosa.

Aku sekadar mendidik anak muridku agar mengerjakan solat dengan istiqamah. Meninggalkan solat akan mencemarkan wajah!

"Mas..awak punya wajah yang cantik....tapi ada satu yang kurang pada wajahmu...",aku membuat telahan terbuka kepada seorang murid perempuan yang mendahului ramai kawan-kawannya dalam personaliti dan  pencapaian pelajaran.

Dia tersipu-sipu. Mungkin kerana dikatakan cantik.

"Tiada cahaya di wajahnya....", seorang murid lelaki membuat penghakiman. Aku tersenyum. Nampaknya mereka memahami pengajaranku yang membicarakan falsafah cantik wajah dan cahaya wajah.

Semoga muridku akan berlumba-lumba mengerjakan solat kerana memburu cahaya muka. Sekurang-kurangnya itulah buat permulaan sebuah ketaatan.

1 comments:

日月神教-任我行 said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment