Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Mukhayyam: Islamic Survival 2010

February 15, 2010

Mukhayyam dengan tema Islamic Survival telah diadakan di air terjun Bakung-Bakung, Beluran, pada 13-14 Februari. Lebih 80 pemuda dakwah dan siasah telah hadir berkumpul dari seluruh daerah di negeri Sabah bagi mengeratkan ukhuwwah dan menggilap semangat untuk memantapkan perjuangan.Aktiviti sepanjang program berjalan dalam keadaan santai tetapi mengandung mesej tersirat. Para peserta juga dapat melepaskan tekanan tugas rutin dengan mandi air terjun yang segar dan nyaman.

Antara aktiviti yang dimasukkan dalam program mukhayyam ini ialah aktiviti bersama masyarakat Kampung Perancangan iaitu bermain gasing. Wakil pemuda berlawan dengan wakil penduduk kampung. Ia dimemangi oleh penduduk kampung.

Gambar kenangan bersama warga Kg Perancangan

Di tapak program, para peserta bangunkan khemah. Aktiviti pembentangan kawasan, perbincangan berkumpulan, meredah hutan di waktu malam dan jungle trekking adalah antara  slot  menarik sepanjang  program .

Seawal pagi, selepas subuh, para peserta berendam dalam kolam takungan air terjun sambil mendengar kuliah subuh yang penuh semangat oleh pengerusi Akademi Tarbiah. 

Keterlibatan dalam perjuangan hendaklah disertai dengan niat yang ikhlas, saling mempercayai, istiqamah, kepatuhan kepada pimpinan dan keilmuan yang mantap. Demikianlah antara bingkisan yang dititipkan oleh pengerusi Akedemi Tarbiah.

 Kuliah Subuh berendam air.

 "Orang yang lari dari perjuangan setelah terlibat dalam perjuangan, amat sukar menemui jalan kembali kepada perjuangan...", demikian pula ulasan pengarah program ketika menyimpulkan makna tersirat disebalik tali yang diikat melingkari kumpulan dalam jungle trekking.

Para pemuda diingatkan agar istiqamah dalam perjuangan dan tidak menerbitkan alasan-alasan ketika berjuang.  Jika banyak alasan, Allah akan membersihkan perjuangan daripada mereka yang punya alasan. Fitrah perjuangan sepanjang sejarah, Allah sentiasa melakukan pembersihan. 

"Allah telah memilih kita...laksanakan amanah itu dengan bersungguh-sungguh!", Akh kabir Hisyamuddin Sulaiman menegaskan.

Para pemuda juga hendaklah berjuang mengikut cara orang muda berjuang yang diwarnai semangat dengan kerja kuat di lapangan dengan pelbagai cara yang sesuai dengan kehendak masyarakat. Demikian  rangsangan-rangsangan daripada Akh Kabir Hisyamuddin Sulaiman yang merasmikan penutupan perkhemahan kali ini.

Program perkhemahan ditamamkan dengan para peserta membuat lingkungan bergalas lengan manifestasi kesatuan fikrah dan amal yang bakal dilaksanakan. Doa wehdah dibacakan oleh KP Sabah dengan penuh semangat.
 
 Doa Wehdah

Allahumma ya Allah...terimalah dan teguhkan pendirian kami!

2 comments:

Anonymous said...

salam buat saudara..jangan label org lain firaun..jelas saudara tujukan kepa MP Kulim Bdr Baru..tapi di mana saudara ketika Mat Sabu dan yang senagkatan dengannya apabila mereka memanggil Tun Dr Mahathir sebagai Mahafiraun?..Konsep berjamaah..kalau jemaah membawa rebah dan tidak mendokong nilai2 Islam sememangnya patut kita keluar dari jemaah tersebut..jgn saudara igt saudara ngaji agama tinggi saudara boleh mengalihkan dan menghalalkan matlamat saudara dan yang seangkatan dgn saudara melalui tulisan...

PERENUNG LANGIT said...

Alhamdulillah...ketika mahathir dituduh mahafiraun saya tiada di sini(blog):)...jemaah yang tidak menyokong pengeksklusifan nama Allah bukan tidak mendokong nilai islam...memperjuangkan nama Allah untuk orang islam sahaja buka pula perjuangan Islam. Perjuangan Islam sepele itu...saya dan seangkatan saya tidak suka melihat orang yang menunjukkan kejaguhan dalam membela Islam melebihi mereka yang lebih lama dalam perjuangan....

Post a Comment