Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Menebar Jala Ibrah

February 23, 2010

"Asslamualaikum....Kaifa haluk?", aku melontarkan pertanyaan kepada seorang bekas muridku yang kutemui di surau.Di kala kami sudah selesai solat subuh berjemaah dan mencapai motosikal masing-masing  untuk pulang.

"Apa maknanya tu ustaz?", dia bertanya kembali.

"Maknanya how are you lah", balasku.

"Oh...fine..fine..",dia menjawab.

"Inilah...bahasa penjajah dapat dikausai..bahasa Islam, bahasa Al-Quran tidak dapat...belajar dan kuasailah bahasa Arab ya..", nasihatku

"Saya cuma tahu satu ja...bismuka,"ujarnya.

"Apa ?",aku tidak jelas.

"Bismuka", ualangnya.

"Yang satu itu pun salah...",

"Jadi?",

"Masmuka, " aku memperbetulkan.

Semoga dia akan mengingati apa yang aku katakan. Semoga teguranku berbekas di hatinya. Hari ini aku banyak mengingati apa yang telah guru-guruku tegur dan katakan dahulu. Banyak juga apa guruku tegur dan ajar dahulu sirna dan tidak berbekas. 

Kadang-kadang, perkara yang mudah dan kecil memberi kesan kepada jiwa untuk satu jangka masa yang panjang. Kadang-kadang pula suatu perkara penting yang kita anggap besar, tidak pula memberi bekas kepada orang lain.
Berapa banyak pelajaran yang kita lontarkan dalam kelas, ia masuk ke telinga kanan dan keluar ke tinga kiri.  Ironinya, satu pengajaran yang kita lontarkan sepintas lalu di kala duduk di stesen bas, berbual bual di tangga surau atau dalam tegur sapa di tepi jalan, lebih berkesan.

Mengajar ini seperti menjala di laut lepas!

Samalah juga menebar hidayah. Telah ramai yang kutemui, orang yang dulunya tak kusangka akan jadi orang yang menjalani kehidupan soleh, kini sedang menjalani kehidupan soleh. Ada muridku, dulu aku tidak merasakan dia akan jadi seorang yang kuat bergama kerana beberapa faktor. Tiba-tiba aku temui dalam suasana kehidupan yang sungguh membanggakan. Punya kesedaran agama yang tinggi.

Ramai pula murid harapanku yang tidak menjadi sebagaimana diharapkan.

Bukan aku yang memberi hidayah. Bukan. Dialah Allah yang sebenar 'alhadi'. Cuma, antara kita semua, siapa yang akan menjadi sebab kepada terpautnya seseorang di dahan hidayah Allah.


0 comments:

Post a Comment