Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Telinjuk Lurus Kelingking Berkait

January 30, 2010

Alasan...

"Aku tampar kamu bukan sebab aku marah denganmu, ada nyamuk di pipimu",

Sudah lama rakyat negara kita menggunakan gula dalam makanan. Selama ini, tidak pula rakyat dilarang makan gula. Tidak pula dibuat kempen dalam media massa agar " kurangkan gula dalam minuman dan tambahkan manis dalam senyuman".Kini segala keburukan gula dibongkar dan dengan segala burukan itu dicelalah sikap rakyat menggunakan gula berlebihan.

Gula naik harga. Itulah isu utama. Untuk memesongkan tmpuan rakyat terhadap persoalan harga gula yang sudah naik, diwar-warkan bahaya gula. 

Kenapa tidak berterus terang sahaja? Kerajaan ketandusan duit. Sebab itu harga gula dinaikan. Jangan beri alasan mulia untuk mendidik rakyat mengurangkan penggunaan gula. Kalau mahu mendidik rakyat kurangkan gula, lebih baik naikkan harga RM5.00 sekilo. Baru rakyat terdidik kurangkan gula. Kalau rakyat nak marah, marahlah. Peduli apa? Kerajaan punya hasrat mulia mendidik rakyat!

Ketika menaikan harga minyak, diberikan alasan murni. Agar rakyat kurang keluar berkereta di kala tak perlu. Agar warga kota berkongsi kereta. Berbagai-bagai alasan muluk dilontarkan. Entah apa ada di sebaliknya. Rakyat dikatakan didahulukan, tetapi dalam banyak hal, konglomerat yang kaya raya di dahulukan.

Mungkin merekalah rakyat yang dimaksudkan. Mungkin hanya merekalah punya pencapaian yang perlu diutamakan. 

Malam ini kerajaan mengumumkan akan menjual beberapa syarikat di bawah Kementerian Kewaangan. Bukan kerana kerajaan tak ada duit untuk menguruskannya. Itulah penafian yang dibuat. Tetapi penafian tersebut tetap sebuah penafian bersulam alasan.

Bak kata pepatah, telunjuk lurus kelingking berkait.

0 comments:

Post a Comment