Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Menghina Islam-Bagaimana?

January 28, 2010

Dengan jalan apa seseorang itu dianggap menghina Islam?

Apakah bila seseorang itu mengkritik sesuatu yang dikaitkan dengan Islam, dia boleh dikatakan menghina Islam? Sesuatu yang dikaitkan dengan Islam banyak sekali. Samada yang dikaitkan itu ada nama Islam secara langsung atau tidak langsung. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Istitut kefahaman Islam Malaysia, Angkatan Belia Islam Malaysia, Parti Islam Semalaysia, Bank Islam, Takaful, Enakmen Pentadbiran Islam, Majlis Agama Islam, Jabatan Agama Islam negeri-negeri, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, mufti, ulama dan banyak lagi, adalah antara perkara yang punya kaitan dengan Islam. 

Apakah mengkritik yang tersebut itu menjadikan seseorang itu menghina Islam?

Inilah yang menjadi persoalan apabila YB Khalid Samad yang mengkritik Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor telah dicop menghina Islam oleh YB Zulkifli Nordin.

Apakah kritikan yang boleh dikatakan menghina Islam? Kalau mengkritik Enakmen Pentadbiran Agama Islam itu menghina Islam, bagaimana pula dengan mengkritik seorang Islam? Antara segumpal perkara dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam dengan sekumpulan orang Islam, apakah kedua-duanya boleh dikebalkan dari kritikan? Lantas sebarang kritikan dicap sebagai menghina?

Apakah sama mengkritik perkara asas (Usul) dalam Islam dengan mengkritik perkara cabang (Furu')? Apa itu asas?Apa itu furuk?

Antara nabi dengan orang Islam mana asas mana furuk? Mengkritik nabi samakah dengan mengkritik orang Islam? Bagaimana pula dengan kalangan yang mengkritik ulama? Apakah orang yang mengkritik Imam-imam mazhab dalam Islam boleh disamakan dengan mereka yang mengkritik nabi dan dianggap menghina Islam? Samada layak mengkritik atau tidak adalah persoalan kedua. Persoalannya, apakah mengkritik mereka satu penghinaan kepada Islam?

Antara Al-Quran dengan Enakmen, mana asas mana furuk? Mungkinkan ada orang berani mengatakan Enakmen itu asas? Mengkritik Enakmen samalah dengan mengkritik Al-Quran? Mengkritik Al-Quran adalah satu penghinaan terhadap Islam, lalu mengkritik Enakmen juga satu penghinaan terhadap Islam.

Betapa ramai kalangan kita yang mengkritik Bank Islam. Ramai pula yang mengkritik JAKIM. Ramai yang mengkritik OIC malah menterjemahkan akronim itu dengan terjemahan mempersenda "Oh I See".  Apakah itu semua dikatakan menghina Islam?

Justeru, apakah mengkritik Enakmen Pentadbiran Agama Islam mana-mana negeri adalah perbuatan menghina Islam? Renung dan fikirkanlah dengan jiwa yang lapang dan terbuka?


0 comments:

Post a Comment