Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Menyelongkar sentimen penyatuan

January 4, 2010

Beberapa waktu dahulu, sentimen bangsa melayu dimainkan untuk menyeru ke arah perpaduan. Waktu itu, ada sekelompok melayu yang berdemo di depan Komtar,Pulau Pinang membantah dasar kerajaan negeri yang dikatakan mencabar DEB. Kemudian, beberapa kenyataan yang mengkritik sultan oleh beberapa individu bukan Melayu tertentu dilebelkan sebagai cobaan mencabar kesabaran orang Melayu. Bermacam-macam khazanah kebanggaan melayu dibongkar untuk menyeru penyatuan Melayu. Dengan ertikata lain bersatu di bawah satu semangat kemelayuan yang diperjuangkan oleh pertubuhan terunggul Melayu sejak beberapa dekad terdahulu.

Namun, segala pusaka kemelayuan yang dikeluar dan diperasap kemeyan untuk memanggil ruh penyatuan atas semangat melayu itu tidak berjaya.Pak dukun penyeru penyatuan dengan perdupaan kemelayuan itu tidak juga berjaya memanggil segala ruh dan kuasa-kuasa  baik dan jahat serta jin-jin untuk menyatu dalam dalam dirinya.

Setelah fomula kemelayuan gagal dimainkan, kini fomula penyatuan atas isu agama pula dimanipulasi. Inilah eksperimen-eksperimen politik untuk mengaut penyatuan. Bukan demi agama yang mahu dimartabatkan kerana selama ini agama banyak dimampatkan.

Sebab itu, persoalan isu penggunaan nama Allah oleh orang bukan Islam ini hanya menjadi alat.Alat untuk mencuba ramuan penyatuan melayu. Apabila timbul isu ini, keluarlah seruan, "mari kita bersatu mempertahankan Islam dan buang perbezaan fahaman politik...".PAS, sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam, melalui sesetengah pimpinannya terus mengeluarkan kenyataan yang disifatkan sebagai rasmi, bahawa PAS berdiri di belakang JPM dalam mengemukakan rayuan terhadap keputusan mahkamah tersebut.

Isu penggunaan nama Allah itu sepele. Kemahuan sesetengah pihak agar nama Allah dilarang untuk digunakan oleh bukan Islam adalah berdasarkan kebimbangan yang bermain dalam andaian wujudnya agenda musuh Islam. Musuh Islam selamanya menyusun agenda dan umat Islam tidak sayugia tinggal dalam kebimbangan semata-mata.

Untuk menghukumkan sesuatu itu haram atau harus tidak boleh didasarkan kepada andaian dan teori. Apalagi untuk didasarkan kepada peruntukan perlembagaan yang dicipta oleh manusia. Penetapan haramnya penggunaan nama Allah oleh orang kafir hendaklah dihujahkan dengan dalil. Sesuatu itu bermula dengan harus dan hanya dalil Al-Quran dan Hadis sahaja yang boleh mengharamkannya. Kita seharusnya jujur dalam menegakkan prinsip penetapan hukum dalam Islam. Kita tidak seharusnya bermain dengan pesona kemungkinan itu ini yang dikaitkan dengan waqi' , kebimbangan dan sebagainya.

Aku tidak suka meloncat bersama orang yang meloncat dalam isu ini. Aku mahu tahu kerana apa aku perlu meloncat.Adakah perloncatan itu diperintahkan oleh Allah melalui Al-Quran maupun gesaan nabi Muhammad melalui as-Sunnah.Orang yang suka meloncat, kemungkinan besar, tanpa sedar dijadikan batu loncatan.Sesetengah yang meloncat itu lebih kepada memperlihatkan dirinya sebagai juara perjuangan Islam sedangkan perjuangan Islam bukan bersifat tindakbalas terhadap isu. Perjuangan Islam bukan bermusim dan muncul bila ada isu dan senyap menyepi bila tiada isu.

Inilah pandanganku...wala ubali...

0 comments:

Post a Comment