Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Manusia umpama ikan keli

November 5, 2009

Pada hari ini, manusia telah memenuhi alam. Di darat, di laut dan di udara, manusia  ada di mana-mana. Begitu ramai manusia berbanding dahulunya yang cuma  seorang, kemudian dua orang, menjadi sekelompok dan kaum-kaum. Kini manusia telah begitu ramai. Bila sudah ramai, timbul percakaran, persengketaan, pergaduhan, permusuhan dan perbalahan. Pendeknya timbullah apa yang dikeluhkan oleh para malaikat ketika Allah memaklumkan tentang kehendakNya untuk menjadi penghuni baru di bumi yang akan menjadi khalifah. Firman Allah SWT:


قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء
Mereka (para malaikat) berkata, apakah Kamu (ya Allah) mahu menjadikan di muka bumi itu mereka yang akan membuat kerosakan di dalamnya dan menumpahkan darah?
(Surah Al-Baqarah: Ayat 30)

Manusia, ketika masih lagi di alam roh hidup sepakat. Citra mereka satu.  Kesatuan citra ini tergambar dalam jawapan yang dilontarkan Allah SWT kepada mereka sebagaimana firman Allah SWT:


أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا
“Bukankah aku Tuhan kalian? Mereka(para  roh) menjawab, sudah tentu Kau Tuhan kami, kami bersaksi.”
(Surah Al-A’raf: Ayat 172)

Bila manusia memulakan kembara hijrah meninggalkan alam ruh yang aman damai dan bercitrakan satu citra sahaja, manusia terpaksa belumba. Manusia yang saat itu cuma sperma-seprma yang jumlahnya jutaan berlumba, tangkis menangkis, tolak menolak, memburu dengan penuh ketidakpedulian, ananiyyah dan penuh tega, demi menguasai dan menakluk satu matlamat. Menguasai dan menakluk ovari.Hanya satu yang berjaya. satu yang paling jagoan, gedebe dan kental dengan ananiyyahnya.

Itulah kita, yang hari ini lahir bernama manusia di muka dunia. Persengkataan dalam mencapai kuasa penaklukan ketika di alam rahim itu menjadi tabiat kita yang mendarah daging dalam menjalani hidup di dunia ini.

Aku merenung ikan-ikan keli belaan  dalam kolam. Ikan keli itu banyak sekali. Aku lempar makanan ikan ke tengah gerombolan ikan keli yang sedang berebut bertindihan sesama sendiri. Seketika...aku terkenang persengketaan manusia dalam dunia ini. Manusia seumpama ikan keli.

Ikan keli bersengketa penuh ananiyyah hanya buat merebut sebiji kecil makanan yang dilempar.

Manusia bersengketa merebut makanan-makanan kehidupannya. Harta, tahta dan wanita.

Manusia berselisih dalam berbagai persoalan kehidupan dari perkara besar sehingga ke perkara remeh temeh.



0 comments:

Post a Comment