Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Khutbah Jumuat: Pendusta-pendusta yang mengaku nabi.

October 30, 2009

Pada hari ini, aku menyampaikan khutbah jumaat di masjid Jannatun Na'im, Sri Taman, Sandakan. Tajuk khutbah keluaran Jakim  adalah bertajuk Ajaran Sesat. Aku menyampaikan tajuk "Pendusta-pendusta yang mengaku nabi", satu tajuk yang aku modifiy daripada khutbah keluaran Jakim.

Khutbahku tersebut boleh dicapai di sini: Khutbah hari ini

Selesai solat ba'diah Jumaat, seorang pemuda datang kepadaku dan bertanya tentang satu ajaran sesat yang telah aku sebutkan ketika menyampaikan 56 ajaran sesat yang telah diwartakan pihak Jakim. Ajaran itu adalah Ajaran Mohd Seman Al-Banjari. Menurutnya, dia rasa terkejut dan keliru kerana dia sedang berjinak-jinak dengan ajaran tersebut.

Pemuda itu, baru masuk Islam. Dulunya dia beragama kristian.Dia berkahwin dengan seorang perempuan Islam dan keluarga isterinya tinggal di Kota Kinabalu. IDia selalu ke rumah mertuanya dan di sana dia kerap dibawa hadir ke majlis ajaran tersebut oleh bapa mentuanya. Menurutnya, bapa mentuanya adalah pengikut utama ajaran tersebut.

Ketika aku minta dia menerangkan ciri-ciri ajaran tersebut, dia menyebutkan tentang zikir yang diamalkan sangat berat dan dia belum mampu menunaikannya. Pada satu tahap, murid-murid akan duduk atas kain putih bagi berbai'ah kepada gurunya. Pemuda itu, katanya belum ke tahap itu. Katanya, gurunya mendakwa pernah naik sehingga langit ketujuh. Pengikut ajaran itu memakai pakaian yang berbeza warna mengikut hari tertentu. Mengenai solat lima waktu, katanya sejauh pemerhatiannya, gurunya tidaklah mendirikan solat lima waktu. Dia cuma solat pada hari tertentu sahaja. Katanya, hari khamis sahaja.

Mendengar penjelasan ringkasnya mengenai ajaran tersebut, aku memperkuatkan lagi dakwaan kesesatan ajaran tersebut. Aku nasihatkannya agar meninggalkannya. Amat sayang sekali kalau dia masuk islam akan tetapi menemui Islam yang yang disesatkan. Aku ceritakan kepadanya bahawa Islam ini umpama pokok machang.

Aku memberikannya nombor  talifonku sebagai rujukan perbincangan jika diperlukan. Mudahannya dia tidak hanyut jauh dalam ajaran seumpama itu.

Pihak berkuasa perlu mengambil langkah tegas menghalang ajaran tersebut yang dikatakan sedang melebarkan pengaruhnya di bumi  bawah bayu melalui  kawasan pantai barat. Pemuda itu adalah mangsa kepada dajal sesat penyebar ajaran yang ditempelkan kepada Islam. Entah berapa ramai lagi mangsanya, tidaklah aku tahu. Apa yang jelas, ajaran sesat suka memilih negeri Sabah buat melebar pengaruh.

0 comments:

Post a Comment