Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Jaulah Kundasang

October 25, 2009

Aku baru sampai dari Kundasang. Sebuah Konvensyen IT telah diadakan di sana. Ramai sahabat seluruh Sabah menyertai program ini. TM Resort  telah dijadikan tempat berprogram.Konvensyen kali ini berkisar mengenai tiga perkara iaitu internet, blogger dan kewartawanan. Walaupun program ini mengambil masa yang singkat, namun apa yang lebih penting daripada semua itu adalah pertemuan dan kebersamaan dalam satu program. Ia membina rasa ukhuwwah fillah dan rasa kekitaan dalam memantapkan manhaj perjuangan yang dipersetujui bersama.

Dunia IT perlu dikuasai oleh mereka yang terjun dalam dunia dakwah dan perjuangan. Zaman para ustaz merasa fobia kepada IT sudah berlalu dan tidak punya tempat lagi. Zaman orang anti kepada TV dan internet  dan menganggapnya haram sudah patut dijadikan sejarah yang dikesalkan. Para ustaz hendaklah menjadi orang yang paling hadapan dalam dunia IT yang dimanfaatkan untuk dakwah dan perjuangan demi mengangkat agama Allah.Demikian, setiap pemuda yang bertekad untuk bersama dengan dakwah dan perjuangan, perlu menguasai IT.

Aku salute dengan Ust Abd Ghani Syamsuddin, seorang yang boleh dikatakan veteran dan berusia, tetapi meletakkan IT sebagai agenda penting dalam dakwah dan perjuangan. Malah, dia memikul tugas melebarkan penmafaatan IT di kalangan pendokong perjuangan.

Perjalanan ke Kundasang adalah perjalanan penuh pengorbanan. Semua yang telah pergi ke sana telah berkorban wang ringgit dan masa hujung minggu masing-masing. Ada yang mengorbankan beberapa pilihan yang berdiri di depannya.

Di Ranau, pada tanggal 24-25 Oktober sedang berlangsung Pesta Durian. Khabarnya boleh makan durian percuma di sana. Namun, ketika aku singgah di sana, bukanlah durian percuma yang dijanjikan. Sesiapa yang hendak makan durian, hendaklah bayar RM10.00 dan boleh makan sepuas-puasnya. Itupun dalam jumlah yang telah dibuka kepada acara makan-makan tersebut. Jika tak kenyang, maknanya tiadalah dan kenalah beli tambah.



Di Kundasang pula, sedang berlangsung Pesta Kubis. Aku sangka pesta makan kubis. Rupanya ia sebuah acara kereta lasak yang menunjukkan kemahiran di jalan yang mencabar di tapak pesta itu. Aku tak sempat melihat acara tersebut kerana ketika aku sampai, semuanya telah selesai.

Apapun, malam itu sejuk sekali. Kundasang memang cuacanya sejuk sekali. Tak kira siang maupun malam.  Cuma malam bertambah sejuk. Aku kurang sihat kerana masih terasa demam. Sementelahan, semua peserta konvensyen yang lelaki tidur di Masjid Jamek.

Mujur aku ada menyimpan khemah yang sentiasa mengikutsertaku ke mana sahaja aku pergi. Aku pasang khemah di tepi masjid dan tidur dalam khemah. Tidaklah kesejukan sangat.

Sekarang musim durian. Dalam perjalanan pulang, singgah di Luanti, bersama sahabat-sahabat kami makan durian. Durian Luanti memang sedap. Luanti adalah sebuah kampung di daerah Ranau yang sentiasa aku ingat kerana di sanalah aku dan sahabat-sahabat pernah terlibat dalam Jambori Amal Kebangsaan beberapa tahun yang lalu. Masjid Luanti yang terpampang namanya sebagai "Masjid Al-Amal" adalah bukti lukisan tangan mereka yang pernah datang dari seluruh Malaysia menjayakan program tersebut.

Semoga perjalanan hujung minggu yang telah kutempuhi memberikan aku iktibar dan kekuatan. Semoga ia sebuah jaulah yang mendapat perhatian ahli langit....amin.

0 comments:

Post a Comment