Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Bukan senang menegakkan hukum syariah

October 27, 2009





Dewasa ini, dikatakan jumlah umat Islam telah menjangkau 1/4 daripada penduduk dunia. Tentunya melihat kepada kadar ini, kita sebagai orang Islam merasa bangga kerana ramainya ummat Islam. Kalau boleh, kita mahu semua penduduk dunia ini masuk Islam.

Tetapi...ramainya umat Islam seperti banyaknya buih. Kerana cintakan dunia dan takutkan mati, ummat Islam di mana-mana jadi umat yang lemah. Rakyat lemah dan tertindas, manakala penguasanya zalim dan lupa diri. Golongan ulama berdiam diri, para cendikia mengalami krisis fikiran, para usahawan menjadi Qarun, karyawan lebih banyak mengungkap bait-bait ghazal, soldadunya takut mati, binatang ternakan banyak menjadi bangkai yang dimakan, dalam tak sedar makanan bercampur lemak babi, wanita muslimah hilang rasa malu, ibu bapa tak mampu lagi mendidik anak-anak dan ramai sekali muncul kalangan yang bergelumang nifaq dalam hatinya yang namanya sekularis, feminis, nasionalis, leberalis dan yang mendokong pelbagai isme ciptaan akal manusia yang asasnya adalah mencabar jalan hidup (ad-din) yang telah diwasiatkan Allah kepada para nabi-nabinya.


Isu Kartika yang dihukum sebat 6 kali atas kesalahan minum arak telah menimbulkan rasa tak senang golongan yang ada penyakit dalam hati mereka. Bukan kerana kesalahan sebat itu yang mereka tidak puas hati kerana selama ini hukuman sebat yang dijalankan ke atas kesalahan jenayah di bawah Kanun Keseksaan tidak pernah mereka pertikaikan. Mereka mempertikaikan hukuman sebat ke atas Kartika kerana ia dikaitkan dengan kesalahan jenayah menurut Islam. Mereka tidak suka hukum jenayah Islam.

Apa yang boleh kita katakan kepada orang seperti selain kita katakan dalam hati mereka ada penyakit? Penyakit benci kepada Islam sebagai dusturulhayat dan hanya menerima sebagai sebuah persatuan kekitaan atas ritual-ritual yang dipulangkan kepada individu.


Telah banyak kita mendengar ulasan, komen reaksi dan ucapan-ucapan dari sesetengah pemimpin negara kita mengenai perlaksanaan hukum syariah.  Ada yang memberi komen yang bernada menghina dengan mengatakan hukum syariah sebagai kolot, ketinggalan zaman dan bakal memundurkan negara. Kononnya, mereka ini mengatakan  bahawa jika hukum potong tangan bagi pencuri dijalankan, akan ramailah orang yang betangan kudung berjalan dalam bandar. Jadi satu kerja pula kerajaan kena membantu golongan hilang upaya ini. Kononnya, jika hukuman rejam atas penzina muhson, akan kuranglah batu-batu jalan dan terganggulah projek pembinaan jalan-jalan perhubungan yang menjadi keperluan rakyat.


Oh...negara manakah itu yang begitu banyak sekali pencurinya. Negara manakah itu yang begitu banyak sekali batu rejam yang diperlukan buat merejam penzina muhson yang tak terbilang jumlahnya?


Berita TV3 malam ini menimbulkan soal perlaksanaan undang-undang syariah dalam kategori menjaga moral rakyat dalam berpakaian secara Islam. Para muslimah dilarang memamaki seluar jins ketat, manakala lelaki dilarang memakai seluar pendek. Hukuman bagi kesalahan berpakaian yang tidak menepati kehendak syariah telah dinyatakan. Ia merupakan ta'zir.


Acheh telah melaksanakan undang-undang Syariah yang sederhana sejak tahun 2001 sebagai sebahagian daripada pakej autonomi yang diberikan oleh kerajaan pusat di Jakarta dalam usaha memadamkan sentimen tuntutan kemerdekaan yang menimbulkan masalah sekeliah lama di Acheh.


 


Namun, usaha menetapkan dan melaksanakan undang-undang Syariah di Acheh bukanlah melalui jalan mudah. Ia mendapat batahan daripada pelbagai golongan yang mewarnai sebuah negara Indonesia.Aktivis Hak Asasi Indonesia misalnya mengutuk undang-undang rejam ke atas penzina muhson yang dilaksanakan di Acheh dan menyifatkannya 'kejam dan merendahkan martabat'





Gabenor Acheh sendiri, Irwandy Yusuf yang merupakan bekas pejuang GAM turut menentang perlaksanaan undang-undang Syariah. Beliau menggesa agar kelulusannya ditangguhkan.

Melihat suasana di Acheh yang sedang membangunkan dan mengaplikasikan undang-undang Syariah dalam kehidupan rakyatnya sedang berdepan dengan penentangan dari dalam dan luar negara, kita merasakan jalan menegakkan Syariah Islam di Malaysia akan berdepan dengan jalan yang lebih sukar. Ia merupakan perjuangan berliku, penuh pencak seni dan amat mengharapkan nusrah daripada Allah SWT. 

Perjuangan ini telah didominasi oleh PAS sejak sekian lama. Keinginan untuk melaksanakan undang-undang Syariah seperti tidak termaktub dalam fikiran pemimpin UMNO. Apatah lagi ia tidak termaktub dalam perlembagaan parti yang memerintah negara itu.Kedapatan suara-suara daripada beberapa individu bebas tak berjemaah dan beberapa pertubuhan tidak berpolitik pilihanraya agar undang-undang Syariah ditegakkan di Malaysia. Namun, suara-suara itu cuma tenggelam dalam ketidakpedulian penguasa yang mempertahankan undang-undang penjajah dan merendahkan undang-undang Syariah.

Biar betapa sukar, perjuangan menegakkan undang-undang Syariah perlu diteruskan. Setiap orang yang mengaku sebagai beriman dengan Al-Quran memikul amanah ini. Sesiapa yang mengakui beriman dengan Al-Quran tetapi tidak mahu menegakkan isi kandungannya, dia sedang bergelimang dalam kumbahan nifaq yang merosakkan iman. Kelak, di akhirat masing-masing akan mandapat balasan sesuai dengan apa yang dibuatnya di dunia.

0 comments:

Post a Comment