Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Zakat untuk anak yatim?

September 14, 2009

Di kampungku, jawatankuasa masjid diberi kuasa oleh Majlis Ugama untuk memungut zakat fitrah dan membahagikannya. Kutipan zakat fitrah dilakukan sepanjang bulan Ramadhan dan biasanya pada malam-malam penghujung Ramadhan, satu majlis akan diadakan untuk membahagi-bahagikan zakat kepada mereka yang layak. Pihak yang layak menerima zakat berdasarkan nas ada lapan sebagaimana disebutkan dalam Al-Quran:

إنما الصدقات للفقراء والمساكين والعاملين عليها والمؤلفة قلوبهم وفي الرقاب والغارمين وفي سبيل الله وابن السبيل فريضة من الله والله عليم حكيم‏

“Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para mu'allaf yang dibujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan untuk mereka yuang sedang dalam perjalanan, sebagai suatu ketetapan yang diwajibkan Allah, dan Allah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana”.

(At-Taubah: Ayat 60)


Jawatankuasa masjid diketuai imam telah memutuskan untuk memberikan zakat kepada anak-anak yatim. Semua anak yatim telah dijemput untuk menerima pembahagian zakat pada tarikh yang telah ditentukan. Aku menegur imam mengenai kriteria pemilihan tersebut. Aku menjelaskan bahawa anak yatim bukanlah mustahaqqin zakat. Justeru, memberikan zakat kepada anak yatim adalah salah.

Banyak pihak bermurah hati kepada anak yatim. Sememangnya membela anak yatim amat digalakkan oleh agama. Dalam banyak ayat al-Quran, perintah berbuat baik kepada anak yatim ditekankan dan dilarang keras memakan harta-harta anak yatim. Termasuk yang menunjukkan kemurahan hati kepada anak-anak yatim adalah badan-badan pengurusan zakat di negeri-negeri di Malaysia.

Utusan Malaysia bertarikh 13 September 2009 melaporkan bahawa kira-kira 100 orang anak yatim dari Asrama Penyayang Nur Iman dan Teratak Nur Insan dari Setapak telah dibawa membeli belah keperluan raya oleh PPZ-MAIWP. Setiap anak yatim tersebut diberikan kouta RM300.00 seorang untuk membeli keperluan mereka. (Rujuk berita: Utusan)

Tentunya membantu anak yatim adalah terpuji. Cuma tindakan memperuntukan wang zakat kepada kumpulan tertentu atas kapasiti sebagai anak yatim adalah terkeluar dari panduan hukum pembahagian zakat yang telah disebutkan dalam al-Quran.

Memberikan zakat kepada anak yatim tidak salah jika anak yatim tersebut dari kalangan faqir miskin. Tidak semua anak yatim faqir miskin. Malah ada kalangan anak yatim yang menghuni rumah-rumah anak yatim adalah dari keluarga yang berada. Jika begitu, mereka tidaklah layak menerima zakat.

Perlu dijelaskan bahawa zakat tersebut bukan untuk anak yatim tetapi faqir miskin di kalangan anak yatim. Ini adalah agar masyarakat tidak tersalah faham mengatakan anak yatim berhak menerima zakat.

Rujuk fatwa:Islamweb
ٌ

1 comments:

gopenghagen said...

betul ust, kadang2 pantang jadi janda, automatik dapat zakat. tak kirelah janda kaya ke, janda berhias ke, nama mesti dalam senarai. kdang2 tu datang nak ambil bantuan macam mak datin.

Post a Comment