Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Template Baru

September 24, 2009

Sudah lama saya ingin menukarkan template bagi blog PERENUNGLANGIT. Beberapa percubaan yang saya buat sebelum ini berakhir dengan kegagalan. Selain tidak berpuas hati dengan design template yang dicuba, saya juga kehilangan semua aksesori blog yang telah saya letakkan. Terusterang, saya tidak punya ilmu yang cukup untuk menampilkan rupa template yang menarik sebelum ini. Sekurang-kurangnya buat diri saya sendiri.

Cuti sekolah dan cuti hari raya saya pergunakan masa lapang yang ada untuk mempelajari soal template. Perkara paling rumit dalam soal template adalah memahami bahasa html. Jika seseorang dapat memahami bahasa html, menukar dan mengubah template adalah perkara mudah baginya. Inilah yang telah saya cuba fahami selama ini.

Alhamdulillah...setelah menghabiskan masa beberapa jam membaca panduan-panduan yang ditulis mengenai template dan bahasa html, saya dapat memahami beberapa dasar penting. Dengan itu saya telah membina satu template mengikut selera saya. Saya telah dapat mengubah warna, keluasan kandungan blog dan mengubah gaya penampilan lain.

Sebenarnya saya masih mencari-cari corak yang lebih mantap bagi template blog ini. Saya akan cuba mencantikkan lagi blog ini agar ia menarik dan saya dapat berbloging dengan senang hati.

Sekarang ini, template ini terdiri daripada 3 kolum. Saya mahu menambahkan sidebar di bahagian bawah blog ini agar di sana saya boleh letakkan beberapa link dan bahan-bahan sampingan. 2 kolum kiri dan kanan sudah menjadi padat sekarang ini.

Insya Allah...saya akan menggunakan beberapa masa yang ada untuk mempelajari cara melaksanakan kemahuan saya.

Bagi yang berminat dengan template ini boleh dapatkannya di link berikut:



0 comments:

Post a Comment