Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Orang dulu mengembara mencari ilmu

September 28, 2009

Ketika menyampaikan pelajaran bertajuk:"Adab menuntut ilmu"...

Aku menyatakan keada murid-muridku bahawa orang zaman dahulu terpaksa bersusah payah menuntut ilmu. Hang Tuah lima bersaudara terpaksa memanjat Gunung Ledang untuk berguru dengan Aria Putra yang tinggal disana. Demikianlah orang-orang dahulu, terpaksa memanjat gunung,merentas belantara dan mengharung lautan untuk mendapat sekelumit ilmu. Misi memburu ilmu dengan cara sebegini menjadi amalan pada zaman dahulu dan itulah juga yang menjadi "da'bul ulama" zaman silam.

Imam Syafie sejak kecil telah meninggalkan negeri tumpah darahnya untuk menuntut ilmu. Syeikh Abdul Qadir Jailani diceritakan telah disuruh ibunya mengembara mencari ilmu sejak kecil lagi. Malah ibunya melarangnya pulang sebelum menjadi ulama. Membaca biografi kebanyakan ulama-ulama Islam, kita akan menemui episod pengembaraan mencari ilmu dalam riwayat mereka.

Begitu susah orang dahulu mendapatkan ilmu. Namun kesusahan itu tidak lagi dirasai oleh orang zaman sekarang. Zaman kini sudah ada pusat pendidikan di peringkat awal usia lagi. Ada pra sekolah,tadika-tadika, Pasti, Taski dan sebagainya. Sudah ada sekolah randah di merata-rata tempat. Sudah habis sekolah rendah, ada pulak sekolah menengah. Sesudah itu kolej dan universiti menanti. Pendeknya mencari guru yang boleh mengajarkan pelbagai bidang ilmu, cukup dengan mengunjungi pusat-pusat pengajian tadi sebagai pelajar. Di sesetengah tempat, kedapatan banyak pusat pengajian berorientasikan agama tumbuh. Ada pondok,pesentren,ma'ahad tahfiz, madrasah dan sebagainya. Semua itu membuka ruang dan jalan mudah bagi mendapat ilmu.

"Sekarang anda semua cuma perlu rajin ke sekolah untuk mendapat ilmu...", kesimpulan itu menamatkan pengajaranku hari ini.

0 comments:

Post a Comment