Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Kelana mencari Mustahaqqin zakat.

September 19, 2009


Aku lebih suka menyampaikan sendiri zakat fitrah aku dan keluargaku kepada mustahaqqin dari kalangan fuqara' dan masakin. Itulah pilihan pertamaku dalam menunaikan kewajiban zakat fitrah setiap tahun. Sebenarnya, menyampaikan sendiri zakat kepada sasaran tersebut lebih memdekati hikmah berzakat itu sendiri. Di samping melangsaikan kewajipan, kita dapat meninjau kemiskinan di lapangan dan menginsafinya. Kita juga dapat melebarkan perasaan kasih sayang dan hubungan antara kita dan orang yang menghadapi kesempitan hidup tersebut.


Menyertaiku dalam kelana singkat mencari mustahaqqin kali ini adalah ustaz Syukri bin Mat. Pada hari ini hari ke 29 Ramadhan. Esok mungkin raya. Kalau raya esok, mungklin terlalu sibuk untuk mencari sasaran zakat yangbenar-benar memerlukannya.Oleh itu hari ini mahu tak mahu perlu disempurnakan.



Kami menyusun kelana singkat ke perkampungan Sibugal Besar, Sandakan. Tidak tahu ke mana mahu dicari faqir miskin tersebut melainkan berserah kepada gerak hati daripada Allah SWT. Aku percaya kalau kita keluar rumah dengan niat mencari orang yang layak menerima zakat, Allah akan beri petunjuk.

Akhirnya kami singgah di sebuah rumah di kampung Sibugal Besar. Ust Syukri menyampaikan kewajipannya. Sebuah keluarga yang tinggal di sebuah rumah yang daif menjadi pilihan. Setelah itu kami meyusur lagi jalan kampung dan menemui sebuah keluarga lagi, yang tinggal di sebuah rumah kecil berdinding bambu yang yang dipecah dan dijalin secara ringkas. Di sana aku pula menyampaikan zakatku.

Alhamdulillah...inilah yang telah kami lakukan...wahai Tuhan...terimalah zakat kami.

0 comments:

Post a Comment