Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Budak kampung dan budak bandar

September 28, 2009

Hari ini, menu buah-buahan bagi RMT di sekolah adalah buah betik. Aku menyampaikan ucapan pendek kepada murid-murid tentang khasiat buah betik. Aku katakan buah betik adalah buah yang kaya dengan Vitamin C. Vitamin C adalah penting untuk kesihatan diri.

Di bandar-bandar besar, kosmopolitan maupun metropilitan, di USA, Eropah, Doha ,Abu Dhabi malah di Makkah dan Madinah, penduduknya sukar mendapat makanan dalam bentuk buah-buahan. Kalau pun ada, harganya mahal. Itupun buah-buahan yang tetentu sahaja. Sedangkan di kampung, buah-buahan itu mudah didapati. Terdapat banyak jenis buah kampung yang jika dimakan secara beterusan,akan memberi tambahan kepada kesihatan diri dan membangunkan minda.

Dalam hal buah-buahan kampung ini aku teringat zaman kecilku dengan kehidupan kampung yang berlatar belakangkan rimba. Amat banyak buah-buahan tempatan yang yang ditanam di kampung. Itu belum lagi buah-buahan liar yang sesuai dimakan dan rasanya pun enak.

Budak kampung biasa makan durian, rambutan, pisang, langsat, manggis,rambai, mempelan,kelapa muda, mata kucing, nangka, cempedak, keriang, cenerai, mata itik, rumbia, gemia, rotan, agui, , senduduk, kemunting, gelam, larak,berangan, kelubi, kekepuk, ubi-ubi (keledik, keling, kayu,ketela dsb),saka, genuak,petai, jering dan banyak lagi.

Semua buah itu membezakan budak kampung dengan budak bandar yang makanan sehariannya adalah KFC, Mc donald, Pizza Hut, burger, Mee Maggi dan bermacam-macam makanan segera termasuk keropok-ker0pok yang mengandungi pelbagai bahan pewarna dan campuran.

Sebab itu,kataku, otak budak kampung cerdik dan pintar.Cedik dan pintarnya budak kampung adalah asli dan jika dijana dengan kesungguhan dan kemudahan pembelajaran, pencapaian budak kampung akan jauh melebihi budak bandar. Budak bandar bukan tak cerdik. Ramai juga yang cerdik tetapi merekacerdik sebab mereka disediakan banyak kemudahan. Kalau di padang samarata dengan budak kampung, mereka akan jauh ketinggalan dalam pelajaran.

0 comments:

Post a Comment