Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Aku mensyaitankan hantu!

September 30, 2009


"Kamu percaya adanya hantu?", tanyaku kepada murid-murid kelas tahun 6 hari ini.

Aku sedang mengajar tajuk:"Syirik kepada Allah".

"Percaya, ustaz",mereka menjawab beramai-ramai.

"Hantu apa yang kamu tahu?",aku bertanya lagi.

"Hantu raya",
"hantu bangkit",
"hantu polong
"hantu balam-balam",
"hantu pelesit ",
"hantu pontianak",
"hantu susu",
"hantu jepun",

Mereka berlumba-lumba menyebut sebilangan nama-nama hantu yang mereka tahu. Nama-nama hantu yang tentunya diberitahu oleh orang-orang tua atau didengar daripada kawan-kawan.

Demikianlah apa yang diajarkan oleh orang tua-tua kita tentang hantu. Mungkin mereka mengistilahkan nama-namahantuitu dahulu adalah untukmenakut-nakutkan anak cucu agar jangan keluar malam atau cepat-cepat masuk ke dalam rumah sesudah senja. Mungkin tujuan mereka untukmendisiplinkan anak dan cucu. Apapun tujuannya, menakut-nakutkan anak cucu dengan mitos hantu adalah jalan yang salah.Lebih-lebih lagi tujuannya untuk mewujudkan rasa takut.

Dalam Al-Quran maupun hadis, tiada istilah hantu. Makhluk ghaib yang jahat dan menggoda manusia untukberbuat kejahatan diistilahkan sebagai syaitan. Apabila sebut syaitan,apa yang ditanamkan oleh agama menerusi nas Al-Quran maupun hadis adalah rasa permusuhan dan kebencian kepada mereka. Takut? Agama tak tanamkan rasa takut kepada syaitan. Kepada syaitan ditanamkan rasa izah diri sebagai khalifah Allah yang kedudukannya lebih mulia daripada syaitan.

Tapi,hantu dalam mitos orang tua-tua dikombinasikan dengan rasa takut. Hantu dijadikan medium untuk menakut-menakutkan. Ia dimomokkan kepada anak-anak sehinga jadi fobia dengan segala anasir yang boleh dikaitkan dengan hantu. Kegelapan,pokok besar, rumah tinggal, lubuk puaka dan kawasan keras adalah sebahagian anasir yang dikaitkan dengan hantu. Sebab itu nama lain bagi hantu adalah momok. Momok adalah yang diada-adakan. Yang ada-adakan itu macam perkara bid'ah, tahayyul dan khurafat.

Padahal...yang namanya hantu adalah syaitan. Syaitan dimusuhi dengan keberanian dan izzah diri, bukan ditakuti dan digeruni.

Kata seseorang:"meremang bulu tengkukku bila lalu dekat rumah lama itu...".

Mengapa meremang bulu roma?Takutlah itu. Kenapa takut?Syaitan bukan untuk ditakuti!

"Takut selain Allah adalah syirik!"tegasku kepada murid-muridku yang terlopong dalam dilema. Antara mitos orang tua-tua dan konsep kesyaitanan hantu yang diperjelaskan.

0 comments:

Post a Comment