Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Membina replika pemimpin adalah haram

August 11, 2009

Baru-baru ini, timbul isu replika gergasi perdana menteri DS Najib Tun Abd razak di perkarangan kompleks kuil Batu Caves. Ia ditimbulkan oleh ADUN Batu Caves Amirudin Shari yang mempertikaikan pihak-pihak yang membantah keras replika DS Anwar Ibrahim yang dibina di kawasan yang sama sebelum ini. Ketika replika DS Anwar ditegakkan di sana, kalangan UMNO dan juga Mufti Negeri Perlis pada masa itu menyifatkannya sebagai tradisi keberhalaan yang diharamkan Islam. Akibat respon sepontan dan pantas tidak datang ketika replika DS Najib dibangunkan, ADUN batu Caves tersebut mempertikaikan sikap dualism itu.

Sama ada replika DS Anwar Ibrahim atau DS Najib Tun Abd Razak, kedua-duanya adalah tidak wajar dibangunkan. Membina replika pemimpin akan membawa kepada unsur pemujaan berlebihan yang akhirnya menghidupkan amalan keberhalaan.


Menurut Dr Yusuf Al-Qaradhawi, Islam mengharamkan membina patung bagi makhluk yang hidup seperti manusia dan haiwan. Keharaman itru bertambah bersar jika makhluk tersebut adalah makhluk yang diagungkan dan dimuliakan seperti raja-raja, nabi-nabi, binatang-binatang sembahan agama tertentu seperti lembu dan sebagainya. Dalam situasi tersebut ia menjadi bertambah haram dan kekadang dekat kepada kufur. Barangsiapa menghalalkannya, dia adalah kafir.

Islam amat menjaga ketauhidan. Setiap sesuatu yang boleh menggugat akidah tauhid, maka Islam melarangnya termasuk pintu-pinttu yang boleh membawa kepadanya.

Sesetengah orang memberi alasan untuk membolehkan membina patung dengan mengatakan pengharaman membina patung adalah ketika zaman manusia menyembah berhala dan zaman itu telah berlalu. Keadaan telah aman sehingga membina patung tidak membawa manusia kepada menyembahnya. Dakwaan sebegini adalah tidak boleh diterima. Realiti yang di depan mata kita, ramai lagi manusia yang menyembah patung. Penganut hindu masih menyembah patung dewa dewi dan menyembah lembu-lembu. Mereka yang tidak menyembah patung, menyembah tangkal-tangkal azimat yang digantung pada badan dan dalam kereta. Mereka memepercayai benda-benda yang lain selain Allah. Justeru, justifikasi apa yang mengatakan manusia zaman ini tidak akan kembali menyembah patung?

Islam menjaga dan mengharamkan semua jalan yang membawa kepada keberhalaan sekalipun bau-bau keberhalaan. Inilah sebab mengapa membina patung diaramkan.

Hanya patung mainan anak-anak yang dihalalkan. Selain itu haram belaka.

Justeru, patung siapa pun yang dibina di Negara kita, kita sifatkan ia sebagai haram. Darjat keharaman itu terletak kepada arca siapa yang dibina. Membina replika pemimpin pujaan adalah di antara keharaman tertinggi.

Kalau kita menoleh sejarah muncul amalan keberhalaan di kalangan manusia, ia berpunca daripada membangunkan arca pemimpin, ulama dan orang soleh. Pada zaman anak cucu nabi Adam, terdapat 5 orang soleh yang dinamakan Wadda, Suwa’, Yaghus, Ya’uq dan Nasra. Mereka adalah sanjunngan zaman tersebut disebabkan kesolehan mereka. Apabila mereka meninggal, didorong rasa cinta orang-orang sesudahnya, ditambah dengan pesona Iblis yang sentiasa berusaha menggelincirkan manusia, mereka bangunkan arca 5 orang tersebut. Arca yang pada mulanya sekadar sebagai tatapan melepas rindu dan inspirasi agar mencontohi dan meneladani kesolehan mereka, akhirnya bertukar menjadi pujaan dan sembahan di kalangan generasi berikutnya.

Hal ini boleh difahami dengan melihat kepada firman Allah SWT:

و قالوا لا تذرنّ آلهتكم و لا تذرنّ ودّا و لا سواعا و لا يغوث و يعوق و نسرا و قد أضلّوا كثيرا و لا تزد الظالمين إلا ضلالا

Dan mereka berkata: "Jangan sekali-kali kamu meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kamu dan jangan pula sekali-kali kamu meninggalkan (penyembahan) wadd, dan jangan pula suwwa', yaghuts, ya'uq dan nasra. Dan sesudahnya mereka menyesatkan kebanyakan (manusia); dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kesesatan.

(Surah Nuh: Ayat 23-24)

Sebab itu, Islam mengharamkan membina patung.Semua jenis patung tidak harus dibangunkan dalam sebuah negara umat Islam. Patung-patung pemimpin yang menjadi sanjungan paling dilarang kerana ia paling dekat dengan pemujaan. Patung-patung lain juga diharamkan mengikut tahap masing-masing.

Patung-patung yang menjadi hiasan di bandar-bandar utama di seluruh negara kita adalah berhala-berhala kecil yang tidak wajar ditegakkan. Keharamannya tidaklah sebesar membangunkan patung-patung pemimpin negara, namun ia tetap diharamkan oleh Islam.

Arca helang di bulatan helang Taman fajar Sandakan.


Arca Burung di Bulatan Burung, Sandakan.


Patung Al-Khawarizmi

Patung Ibnu Rusydi

Patung Salehuddin Al-Ayubi.


Patung-patung tokoh-tokoh sanjungan bukan sahaja dibangunkan oleh orang-orang kafir tetapi dibangunkan juga oleh orang-orang Islam. Entah justifikasi apakah, maka patung ulama-ulama Islam dibina dalam sesetengah negara yang mempunyai tradisi keislaman yang yang telah lama dan berabad.

Islam mengharamkan pembinaan patung sebegini kerana ia akan mendedahkan ummat kepada memuja atau sekurang-kurangnya bertafakur di depan patung-patung binaan tersebut. Lihatlah bagaimana sambutan hari pahlawan di Malaysia membawa amalan bertafakur di Tugu Negara yang terpacak atasnya patung-patung askar-askar yang tak dikenali rupa wajahnya.

Tugu Negara yang menjadi berhala sembahan atas nama semangat patriotik

Apatah lagi jika patung yang dikenali wajahnya!

0 comments:

Post a Comment