Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Jika itu hukuman hudud, bolehkah merayu?

August 25, 2009


Melaksanakan hukuman syariah berdepan dengan pelbagai halangan. Salah satu halangan utama ialah kengganan pihak yang bertanggungjawab melaksanakannya. Itulah sebab utama kenapa sehingga hari ini hukuman syariah tidak dapat ditegakkan di Malaysia, biarpun sering diwar-warkan bahawa Malaysia sebuah negara Islam.

Kewujudan mahkamah syariah di Malaysia bukanlah mempunyai kuasa menjatuhkan hukuman berdasarkan ketetapan syariat. Ia dibatasi dengan enakmen yang direka untuk menjadikan mahkamah Syariah sekadar menjatuhkan hukuman yang diperuntukkan dalam enakmen dan bukan penegak hukum Allah.

Dalam kes baru-baru ini, melibatkan seorang model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarno yang dijatuhkan hukuman enam kali sebatan dan denda RM5000.00 atas kesalahan minum arak, mendedahkan sikap dan tahap kefahaman pihak tertentu tentang hukum syariah.

Miskipun pelaku jenayah syariah telah mengaku salah dan minta dijatuhi hukuman, masih banyak alasan agar tidak dijatuhi hukuman. Ada kalangan tertentu mengesyorkan rayuan dibuat agar hukuman tidak dijatuhkan. Ada pula memberikan alasan hukuman tidak dapat dijalankan kerana menghormati bulan Ramadhan. Ada pula, lebih melucukan, memberikan alasan tiada tukang sebat.

Sesunguhnya, hukuman enam kali sebatan dan denda RM5000.00 bukan berdasarkan syariat. Menurut beberapa riwayat Rasulullah SAW menjatuhkan hukuman sebat sebanyak 40 kali bagi kesalahan minum arak. Hukuman itu diteruskan oleh Abu Bakar As-Siddiq dan Umar Al-Khattab menyempurnakannya menjadi 80 kali sebatan. Sesetengah ulama menyimpulkan bahawa hukum hudud bagi peminum arak adalah 40 kali sebatan dan tambahan 40 lagi yang dilakukan oleh Umar al-Khattab adalah ta'zir. Justeru, hukuman bagi peminum arak tidaklah boleh kurang daripada 40 kali sebatan.
Minum arak adalah salah satu jenayah hudud dan hukumannya adalah berdasarkan ketetapan Allah yang disebutkan dalam hadis. Apabila disebutkan hukuman hudud, ia bukan jenis ta'zir yang boleh dibuat berdasarkan pertimbangan akal manusia. Ia juga tidak punya ruang untuk merayu. Hukuman hudud hanya boleh dielakkan sebelum sampai ke mahkamah. Bila sudah sampai ke mahkamah dan dijatuhkan hukuman, ia tidak boleh dimaafkan maupun dirayu. Hukuman tersebut bukan hukuman yang dipersetujui oleh para fuqaha. Cuma itulah hukuman yang ada dan ia tentunya lebih baik daripada tiada langsung.


BERNAMA melaporkan:

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berkata model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarno boleh membuat rayuan terhadap hukuman sebatan yang dikenakan kerana meminum arak dan tidak sepatutnya redha semata-mata untuk dihukum.

Perdana Menteri, menjelaskan pendirian kerajaan pusat ialah ia tidak boleh mempertikaikan soal agama dan menambah kata soal agama terletak di bawah pihak berkuasa Mahkamah Syariah.

Bagaimanapun, Kartika Sari mempunyai ruang untuk merayu, katanya.

Kartika Sari, 32, seorang model dilaporkan enggan merayu di atas hukumannya itu dan bersedia untuk menerima hukuman itu.

Sebelum ini Kartika ditangkap dalam satu serbuan yang di buat di sebuah hotel dan didapati bersalah kerana meminum arak.

Mahkamah Syariah menjatuhkan hukuman tersebut pada Julai lepas.

Beliau tidak membuat rayuan sebaliknya mengatakan akur dengan keputusan tersebut.

Mengenai cadangan pembinaan jambatan antara Indonesia dan Semenanjung Malaysia seperti yang dibangkitkan oleh Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam, Najib berkata ia merupakan inisiatif swasta setakat ini.

Kerajaan pusat akan mengkaji perkara itu sekiranya terdapat cadangan tetapi setakat ini belum ada cadangan yang dikemukakan kepada kerajaan pusat, katanya.

0 comments:

Post a Comment