Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Jangan menghina mereka yang menyembah selain Allah!

August 30, 2009



Kepala lembu diarak ke Bangunan SUK Selangor. Ini pekerjaan kumpulan yang bertindak tidak berpandukan akal yang waras. Pada sangkaan mereka, mereka membela Islam tetapi mereka sebenar tidak membela Islam sedikitpun, malah memberi malu kepada Islam. Islam jauh sekali daripada apa yang dakwakan. Islam tidak menyuruh mereka menghina agama dan kepercayaan orang lain. Islam juga tidak menyuruh orang-orang Islam meruntuhkan rumah-rumah ibadat agama lain dan tidak menyuruh kita menghalang penganut agama lain membina rumah ibadat mereka.

Sesungguhnya tindakan kumpulan yang menamakan diri mereka kumpulan NGO Pewaris itu tidak perlu disanjung malah dicela dan dikecam. Mereka mengarak kepala lembu sebagai simbol bantahan ke atas pembinaan kuil di seksyen 23 Syah Alam selepas ia dipindahkan dari Seksyen 19.

Allah berfirman:

وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ

Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, Karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan.

(Surah Al-An’am: Ayat 108)

Orang-orang Islam dilarang mencela sembahan orang-orang kafir. Termasuk mencela sembahan mereka ialah mencela kepercayaan, rumah ibadat, syiar-syiar agama mereka dan semua yang bersangkut paut dengan amalan keagamaan orang kafir. Larang tersebut adalah kerana hendak mengelakkan daripada mereka membalas dengan celaan terhadap Islam pula. Jika mereka mencela Islam disebabkan celaan kita terhadap agama mereka, ia seolah-olah kitalah yang mencela Islam.

Berhubung dengan angkara kumpulan PEWARIS yang mencela menghina agama Hindu dengan mengarak kepala lembu, binatang suci penganut Hindu, ia boleh mengundang tindak balas mereka terhadap Islam. Apa yang hendak kita kata kalau mereka membakar Al-Quran?Bagaimana perasaan kita kalau melemparkan bangkai babi ke dalam masjid-masjid kita? Tentu kita melenting. Tentu kita marah dengan penghinaan tersebut.


Siapa yang memulakan episod penghinaan terhadap agama kalau sudah sampai ke peringkat itu? Justeru, perbuatan PEWARIS itu amat memalukan dan mencemarkan kesucian Islam. Mereka cuba berlagak sebagai pembela agama tetapi sebenar mereka tidak tahupun makna pembelaan terhadap agama. Sentimen tak bertempat dan dipandukan oleh kepentingan menyebabkan akal pendek menguasai mereka.



0 comments:

Post a Comment