Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Ya Laital Izzah

June 7, 2009


Pada satu hari Khalifah harun Ar-Rasyid menatap segumpal awan mendung yang sarat lalu berkata:

"Wahai hujan, turunlah di mana sahaja yang kau mahu... aku pasti menerima hasilmu...".

Awan mendung itu akan menurunkan hujan. Jika ia turun dalam wilayah kekuasaan Islam, orang-orang Islam akan mendapat manfaat daripada airnya. Jika ia turun dalam wilayah kafir, negara Islam akan mendapat faedah daripada bayarn jizyahnya.

Kata-kata khalifah ini adalah satu pancaran izzah keimanan yang bersemadi dalam jiwanya. Alangkah indahnya ummat pada masa tersebut yang memiliki izzah. Izzah yang kini hilang dan ummat puas mencar-carinya, namun tak ketemui.

Izzah? apa itu izzah?

Izzah dari segi bahasa adalah kekuatan dan kemenangan. Ia adalah ketinggian dan keuggulan yang mengelakkan seseorang daripada dikalahkan atau dihinakan.

Sebagai orang yang beriman, kita wajib meyakini bahawa izzah adalah milik Allah, rasulnya dan orang yang beriman. Inilah hakikat sebuah izzah.

Firman Allah swt:

وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ


"Izzah(kekuatan) itu hanyalah bagi Allah, bagi rasul-Nya dan bagi orang-orang mukmin”.

(Surah al-Munafiqun:Ayat 8)

Orang-orang kafir juga mencari izzah, namun izzah yang mereka cari hanyalah kehinaan buat mereka. Firman Allah swt:

وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزّاً * كَلاَّ سَيَكْفُرُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَيَكُونُونَ عَلَيْهِمْ ضِدّاً

Dan mereka Telah mengambil sembahan-sembahan selain Allah, agar sembahan-sembahan itu menjadi pelindung bagi mereka, Sekali-kali tidak. kelak mereka (sembahan-sembahan) itu akan mengingkari penyembahan (pengikut-pengikutnya) terhadapnya, dan mereka (sembahan-sembahan) itu akan menjadi musuh bagi mereka.

(Surah maryam: Ayat 81-82)

Ramai orang yang tersilap dalam memperhitungkan kemuliaan diri.

Ada yang mencari kemuliaan dengan harta kekayaan. sangkanya, bila dia kaya, dia akan mendapat kemuliaan yang dicari. Tetapi, harta kekayaan yang dicari itu tidak menambahkan kemuliaanya, malah dia hanya akan bertambah hina.

Berkata Hasan Al-Basri:

"Demi Allah, tiada seorang pun yang mencari kemuliaan dengan dirham, melainkan dia akan dihinakan Allah swt. Kita telah saksikan berapa ramai manusia yang dihinakan oleh harta bendanya".

Sesetengah orang pula mencari kemuliaan dengan pangkat dan nama. Berapa ramai pula kita lihat pemimpin-pemimpin yang dulunya dimuliakan semasa dia berkuasa, akhirnya dihina setelah matinya. Ada kalangan mereka pula yang dibicara dan dipenjarakan pada akhir usianya dan dikutuk oleh rakyatnya.

Ada pula kalangan orang Islam, cuba mencari kemuliaan dengan bersekongkol dengan orang kafir. Inilah jalan berbahaya yang ditempuh dalam mencari kemuliaan. Tiada kehinaanlah yang akan diperolehi melainkan kehinaanlah yang akan ditempuhi. Sejarah telah memperlihatkan kepada kita berapa banyak pemimpin Negara umat Islam yang bersengkokol dengan barat untuk menyelamatkan diri dan negaranya. Tetapi dirinya terhina dan Negaranya tetap terjajah.

Firman Allah SWT:

بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً * الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً

Kabarkanlah kepada orang-orang munafik bahwa mereka akan mendapat siksaan yang pedih, (yaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman-teman penolong dengan meninggalkan orang-orang mukmin. apakah mereka mencari kekuatan di sisi orang kafir itu? Maka Sesungguhnya semua kekuatan kepunyaan Allah.

(Surah An-Nisak: Ayat 138-139)

Justeru, kemuliaan, keagungan dan kemenangan adalah bagi Allah dan Allah yang memberikan kepada penolong-penolong agamanya.

Sesungguhnya kehinaan dan hilangnya izzah yang meliputi ummat Islam hari ini adalah kerana meluasnya bid’ah, kemaksiatan dan jauh daripada mengikut syariat Allah swt. Rasulullah SAW menegaskan hal ini dalam sabdanya:

وجعل الذلة والصَّغَار على من خالف أمري

“Dan Allah menjadi kehinaan dan kekerdilan ke atas mereka yang menyalahi perintahku”.

0 comments:

Post a Comment