Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Kos haji meningkat

May 18, 2009

Tabung Haji pada tahun ini mengumumkan kenaikan kos mengerjakan haji sebanyak 11 peratus. Ini bermakna kos tahun lalu sebanyak RM8973.00 akan dinaikkan menjadi RM9980.00

Kenaikan ini, menurut banyak pihak adalah terlalu tinggi. Tabung Haji seharusnya memikirkan nasib golongan berpendapatan rendah yang bersusah payah menyimpan bertahun-tahun untuk mengerjakan rukun Islam yang kelima tersebut.

Menurut satu sumber yang aku dengar, Tabung Haji bakal memiliki muassasah sendiri sebagai penginapan para hujjaj yang diuruskan oleh Tabung Haji. Tabung haji tidak lagi akan menyewa hotel bagi para hujjaj semasa di tanah suci. Jika begitu, seharusnya kos dapat dijimatkan.

Dalam keadaan sekarang, sudahlah para hujjaj menjadi mangsa lintah darat yang berkeliaran semasa musim haji. Hotel yang disewa oleh pihak Tabung Haji bukannya disemua sepenuhnya. Pihak Muassasah yang diketuai oleh pak syeikh Arab menentukan banyak perkara yang kekadang membebankan para hujjaj.

Cuba bayangkan, nasi lemak yang harganya RM0.50 di Malaysia dijual oleh pihak hotel dengan harga RM3.00. Sebiji roti canai dijual dengan harga RM2.00. Ditambah pula dengan kos-kos lain yang sebenarnya menambahkan lagi bebanan para hujjaj.

Pihak Tabung Haji berhak menambahkan kos pengurusan haji bagi tahun ini jika pengurusannya bertambah baik. Masalah pengangkutan masih klasik. Bas taraddudiyah yang diuruskan masih berada ditahap yang lemah.

Kita mungkin dinasihatkan agar menerima semua ini sebagai cabaran semasa mengerjakan haji. Kita disuruh redha dan bersabar. Kita dinasihatkan agar jangan mengeluh dan mencemuh. Namun, jika pihak Tabung haji asyik memikirkan untuk menaikkan harga tambang saban tahun, tak sabar menjaga kebajikan dan tidak bersifat ihsan kepada rakyat, bagaimana rakyat boleh redha dan bersabar dengan segala kelemahannya?

Ironinya, dalam keadaan Pihak Tabung Haji mendakwa bahawa tanggungan peningkatan kos mengerjakan haji yang meningkat, ia terlibat dalam pembelian saham rugi seperti yang berlaku pada pertengahan tahun 2008 yang lalu. Tabung haji telah membeli saham Ramunia Berhad lebih daripada 167 juta unit(29% dariapada saham Ramunia Berhad) dengan harga RM 1.44 sesaham. Ini Menelan belanja lebih daripada RM240 juta. Padahal, saham Ramunia Berhad telah merudum sehingga 0.25 sen apabila MISC Berhad, anak syarikat Petronas Carigali Malaysia telah membatalkan pengambilalihan syarikat tersebut. Akibatnya, Tabung Haji mengalami kerugian lebih daripada RM198 juta. (Sumber berita: Suara Keadilan24-31 mac 2009)

Apakah kerugian sebegitu besar hendak dipikulkan kepada rakyat yang yang mampu menabung RM10.00 sebulan dalam Tabung Haji?

Mungkin pembangunan infrasruktur Makkah dan Madinah yang kjini sedang pesat dijalankan akan dikambinghitamkan sebagai keperluan peningkatan kos tersebut!
Gambaran plan pembangunan Masjidil Haram yang dijangka siap tahun 2015
Plan pembangunan Masjid Nabawi


0 comments:

Post a Comment