Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Jika mereka hadiahkan kamu ular...

May 19, 2009


Jika seseorang menghadiahkan kamu ular, kamu mungkin menolaknya. Kamu akan mengatakan orang yang memberimu hadiah ular tersebut ingin menimpakan musibah kepadamu. Mungkin dia ingin kamu mati dipatuk ular. Lalu kamu akan memarahinya. Kamu mungkin akan menhabiskan seluruh hidupmu untuk membencinya dan memarahinya akibat perbuatannya menghadiahkan kamu ular.

Jika kamu berjaya selamat daripada bahaya ular tersebut, kamu mungkin membunuh ular tersebut dan habis cerita.
Tapi apakah itu cara yang terbaik?

Inilah pertanyaan yang dilontarkan oleh Dr. Aidh Al-Qarni menerusi bukunya "La Tahzan".

Sesungguhnya, jika kita tahu memanfaatkan ular, ular yang berbisa yang pada mulanya dihadiahkan untuk mencelakakan kita, akhirnya akan bertukar menjadi barang yang mendatangkan manfaat yang besar. Mungkin ular itu boleh diambil kulitnya yang berharga!

Rasulullah SAW dihalau keluar dari Makkah lalu berpindah ke Madinah, dengan sebab penyingkirannya tersebut, baginda dapat membina negara Islam Madinah yang kemudiannya menjadi pusat kerajaan ISlam pertama dalam dunia.

Imam Ahmad bin Hambal dipenjara dan dipukul dengan sebab enggan mengatakan Al-Quran itu makhluk, akhirnya dia mendapat sanjungan dan digelar sebagai imam Ahli Sunnah.

Imam Ibnu Taimiyyah dipenjara, dengan sebab pemenjaraannya itu, terbit daripadanya karya ilmiah yang amat berfaedah.

Pak Hamka dipenjara, dengan sebab pemenjaraannya, dia berjaya menyiapkan "Tafsir Al-Azharnya".

As-Sarkhasi dikurung dalam perigi buta, dengan sebab pengurungan itu, dia dapat melahirkan 20 jilid kitab Feqah.

Ibn Athir dipenjara, lalu dia berjaya mengarang kitab Jami'ul Ushul Wan Nihayah", sebuah kitab hadis yang masyhur dan amat besar manfaatnya.

Ibn Al-Jauzi dibuang negeri dari Baghdad, dengan sebab itu dia dapat menguasai qiraat tujuh dengan baik.

Malik bin Ar-Raib telah ditimpa demam yang meragut nyawanya, lalu Qasidahnya tersebar ke seluruh dunia menyamai seluruh dewan para penyair Abbasiyah.

Justeru, disebalik musibah yang datang, pasti ada hikmah yang akan menjelang. Sabar dan bergembiralah.

0 comments:

Post a Comment