Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Berkat Gerakan Islam

May 27, 2009

"Jika anakku besar nanti, akan aku hantarkan anakku belajar di pondok", seorang rakan setugasku meluahkan harapannya ketika kami sedang becakap mengenai pendidikan anak-anak.

"Mengapa?", aku bertanya kepadanya.

"Yalah...di sana banyak ilmu yang boleh dipelajari dan saya mahu mahu anak saya hafal Al-Quran...", dia menyatakan sebab kenapa dia menyimpan harapan begitu.

"Sekarang banyak sekolah-sekolah Islam yang ditubuhkan, kenapa tak pilih salah satu daripadanya untuk hantar anakmu ke sana?"aku mengusulkan kepadanya.

"Bagus ke sekolah-sekolah macam tu?", teman itu bertanya ragu-ragu.

"Amat bagus...lebih-lebih lagi sekolah Islam yang ditubuh oleh gerakan Islam", balasku.

Teman itu kelihatan berfikir mendengar kata-kataku. Mungkin membuat pertimbangan antara hantar anak belajar di pondok dengan belajar di sekolah-sekolah Islam.

"Kita ketandusan manusia berilmu yang berfikiran harakah yang mampu mencetuskan perubahan dalam masyarakat. Inilah yang dibina di sekolah-sekolah Islam anjuran gerakan Islam", aku melanjutkan peneranganku.
Iman As-Syahid Hasan Al-Banna, seorang ikon gerakan Islam.


Inilah sebahagian dilema ibu bapa yang bersemangat berkobar-kobar hendak mendidik anak-anak dengan ilmu Islam. Pada satu tahap, pada tahun-tahun yang telah lalu, kebanyakan ibu bapa nampak pengajian pondok sebagai pilihan terbaik untuk mendidik anak-anak dengan ilmu Islam. Setelah timbul sistem pengajian agama dalam bentuk yang lebih moden seperti madrasah, sekolah-sekolah Agama Rakyat dan kini sekolah-sekolah Islam yang diwujudkan sebagai rangkaian gerakerja gerakan Islam, ibu bapa mempunyai pilihan yang lebih baik dan lebih luas.

Aku teringat kata-kata Paklong Solah yang aku temui di Makkah dahulu. Katanya, setelah gerakan Islam bergerak gencar dan aktif dalam masyarakat, barulah Islam sebagai cara hidup tersebar dan merata dalam masyarakat. Padahal, selama berkurun, sebelum wujud gerakan Islam di negara kita, Islam diamalkan dan didominasi secara sempit oleh golongan agamawan. Itupun tidak menggambarkan konsep Islam yang kaffah.

Pak Hamka, membawa manhaj baru dan menyongsong aliran ayahnya sendiri.

Pondok pengajian telah ada sejak zaman Melaka. Tidak dinafikan jasanya banyak. Namun sehingga tahun 50-an, kita melihat ustazah-ustazahnya masih tidak bertudung. Kalaupun bertudung, sekadar skaf yang ringkas. Itulah gambaran praktikal agama yang mampu terhasil dalam perkembangan ilmu agama selama berkurun.

Gerakan Islam hanya benar-benar memainkan peranan dalam masyarakat menjelang pertengahan abad ke 19. Belum cukup seratus tahun. Kini, mana ada ustazah yang mengajar tidak bertudung?Masyarakat telah memperkatakan politik Islam, ekonomi Islam, pentadbiran Islam dan sebagainya. Islam diperkatakan dalam bentuk pengamalan dalam semua aspek dan lapangan hidup.


Inilah berkat lahirnya golongan yang bernaung dan berjuang di bawah wadah gerakan Islam.

"Hantarlah anakmu belajar di sekolah Islam yang ditubuhkan oleh gerakan Islam..."aku mengulangi nasihatku kepada teman itu.

1 comments:

abamuaz said...

Ya.. Gerakan Islam perlu diperkasakan lagi.. kita memerlukan ramai lokomotif yang boleh menggerakaan gerabak yang maha banyak dan amat sarat dengan muatan. walau tak selaju keretapi peluru sekadar enjin arang batu pun jadilah...

Post a Comment