Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Orang kafir membaca quran-apa kata mufti itu?

April 6, 2009

Apakah hukumnya orang bukan Islam membaca Al-Quran?


Seorang mufti, tidak perlu sebut namanya pun ramai sudah tahu, tidak berapa lama dahulu telah berfatwa mengenai derhaka kepada raja. Beliau menggunakan firman Allah SWT:


يا أيها الذين آمنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم
"Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (nya), dan ulil amri di antara kamu".
(Surah An-Nisaa: Ayat 59)
Secara simplistik, beliau mentafsirkan "ulil amri sebagai sultan". Tujuan dan maksudnya adalah untuk menyimpulkan perbuatan setengah pihak yang tidak menerima keputusan sultan sebagai derhaka. Perbuatan derhaka kepada sultan adalah derhaka kepada "ulil amri".
Sememangnya ulil amri mengikut tafsiran sebahagian ulama adalah merujuk kepada pemerintah. Namun, Syeikul Islam Ibnu Taimiyyah dalam 'Al-Jawabus Soheh Liman Badala Dinal Masih', mengatakan bahawa "ulil amri" juga adalah ulama dan 'umara'. Mereka dinamakan ulil amri selagi mana mereka mengikut petunjuk Allah dan Rasul. Jika mereka mengikut runtunan hawa nafsu, mereka bukan lagi 'ulil amri'. 'Ulil amri' adalah orang yang memiliki urusan. Urusan yang selari dengan kehendak Allah dan rasulnya, bukan urusan untuk kepentingan diri sendiri.
Ibn Qayyim di dalam 'Mu'amalatul ulamaa', menyebutkan bahawa pemerintah itu wajib ditaati jika dia memerintah berdasarkan ilmu. Oleh itu, ketaatan kepada pemimpin adalah sejauh mana mereka taat kepada ulama. Sebagaimana taatkan ulama tertakluk kepada sejauh mana taatnya kepada Rasul, maka taatkan pemerintah adalah sejauh mana mereka taatkan ulama.
Dalam satu tulisan terdahulu aku menyifatkan bahawa orang yang mewar-warkan selogan pantang derhaka adalah mendokong satu khurafat warisan masyarakat melayu silam. Adalah tidak selayaknya seorang mufti menjuarai isu ini. Lebih-lebih lagi ia menjadi isu politik yang penuh dengan kemelut dan pelbagai kepentingan.
Terbaru, mufti yang sama mengulas isu mengenai orang bukan Islam membacakan ayat Al-Quran. Katanya, adalah tidak patut orang bukan Islam membacakan ayat Al-Quran, lebih-lebih lagi dalam kempen politik. Tambahan, katanya, membacakan ayat Al-Quran kepada pendengar dari kalangan Melayu Islam adalah satu penginaan terhadap bangsa melayu Islam.
Pandangan seperti ini bukan pandangan seorang mufti melainkan pandangan orang yang ingin meneguhkan sesuatu agenda pihak tertentu.
Aku membaca satu berita daripada akhbar Sabq menyebutkan bahawa Tony Blair ketika ditanya wartawan memberitahu bahawa beliau membaca Al-Quran setiap hari dan beliau amat mengambil berat mengenai Islam(Rujuk berita Sabq). Mungkin ada mengatakan bahawa Tony Blair membaca al-Quran dalam bahasa Inggeris, tetapi cina yang berkempen itu membaca ayat al-Quran dalam bahasa Arab. Itu yang dilarang oleh mufti tersebut.
Mengapa dibezakan orang kafir yang membaca Al-Quran dalam bahasa Inggeris dan yang membaca dalam bahasa Arab. Soalan mudah buat renungan, apakah orang kafir Arab membaca Al-Quran dalam bahasa Inggeris?
Sebenarnya orang kafir membaca ayat al-Quran bukan hal baru. Jika kita masih segar mengingati sirah pengislaman Umar Al-Khattab, antara sebab beliau masuk Islam ialah kerana tertarik apabila membaca satu surah Al-Quran yang dirampas daripada adiknya. Orang-orang kafir musyrikin pada zaman Rasulullah SAW, mereka juga membacakan ayat quran selain mendengarnya. Mereka bacakan kepada kaum mereka untuk memberitahu mereka ayat-ayat baru yang diturunkan kepada Rasulullah SAW.
Dari segi hukum, apa masalahnya orang kafir membaca Al-Quran? Jika hendak dikatakan haram, apa dalilnya? Seorang mufti, apabila melarang sesuatu perbuatan, perlu tampil dengan dalilnya. Jika tidak, samalah dengan cakap-cakap kedai kopi.
Aku, secara peribadai kagum dengan seorang bekas mufti yang pernah bercakap tentang prinsip. Pendapat berani yang tidak partisan adalah ciri seorang mufti yang berwibawa. Mufti yang mudahanah hanya akan mencemarkan kredebilitinya.

0 comments:

Post a Comment