Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Tuah anak perempuan

March 22, 2009


"Berapa anakmu?", aku melontarkan pertanyaan kepada seorang sahabat yang sudah lama tidak bertemu.
"Lima...dua lelaki tiga perempuan...", jawabnya sambil tersenyum. Mungkin bangga. Harap bangga dalam syukur.
"Bertuahlah kamu, ada tiga anak perempuan...", balasku.
"Kenapa dengan tiga anak perempuan?",dia bertanya
"Mereka boleh menjadi penyelamat kamu dari azab neraka....jika baik didikanmu", aku memberitahu.

Anak perempuan bukan pilihan sebahagian ibu bapa. Pada zaman jahiliyyah, anak perempuan ditanam hidup-hidup kerana anggapan bahawa anak perempuan membawa malang. Ibu bapa zaman jahiliyyah tidak gembira dengan lahirnya anak perempuan.

Ini digambarkan dalam Al-Quran sebagaimana firman Allah :
واذا بشر أحدهم بالأنثى ظل وجهه مسودا وهو كظيم , يتوارى من القوم من سوء ما بشر به أيمسكه على هون أم يدسه في التراب ألا ساء ما يحكمون

Dan apabila seseorang dari mereka diberi kabar dengan (kelahiran) anak perempuan, hitamlah (merah padamlah) mukanya, dan dia sangat marah.. Ia menyembunyikan dirinya dari orang banyak, disebabkan buruknya berita yang disampaikan kepadanya. apakah dia akan memeliharanya dengan menanggung kehinaan ataukah akan menguburkannya ke dalam tanah (hidup-hidup) ?. Ketahuilah, alangkah buruknya apa yang mereka tetapkan itu.

(Surah An-Nahlu: Ayat 58-59)
Walaupun zaman jahiliyyah dan segala tanggapan negatifnya terhadap anak perempuan itu telah lenyap, tidak dapat dinafikan bahawa masih ada ciri-ciri dan sisa-sisa mindset jahilliyah itu. Ini wujud dalam bentuk mengutamakan anak lelaki daripada anak perempuan dalam setiap harapan lahirnya orang baru.

Terdapat alasan-alasan yang sering dikemukakan mengapa anak lelaki menjadi pilihan sesetengah ibu bapa. Antaranya, anak lelaki dikatakan dapat membantu keluarga, membela kehormatan keluarga, mewarisi legasi keluarga dan tidak susah dipelihara. Orang tua-tua pernah membuat tamsilan bahawa membela lembu sekandang lebih mudah daripada memelihara seorang anak perempuan. Kata-kata sebegini lebih membawa konotasi negatif berbanding maksud positif.
Islam mengangkat darjat anak perempuan dan ini seharusnya menjadi renungan para ibu bapa dan bakal ibu bapa. Para pejuang emansipasi juga perlu merenung dan menginsafi penghargaan mulia yang diberikan oleh Islam kepada anak perempuan.
Sabda Rasulullah SAW:
من كان له ثلاث بنات فصبر عليهن وأطعمهن وسقاهن وكساهن من جدته كن له حجاباً من النار يوم القيامة
"Sesiapa yang mempunyai tiga orang anak perempuan, maka dia bersabar (membesar dan mendidik mereka), memberikan mereka makan, minum dan pakaian dengan bersungguh-sungguh, mereka akan menjadi pendinding baginya daripada neraka pada hari kiamat".
Hadis ini patut menjadi renungan para ibu bapa dan bakal ibu bapa. Kelahiran anak perempuan adalah satu hadiah berharga  daripada Allah SWT kepada kita. Pujian terhadap ibubapa yang memberi komitmen dalam mendidik anak perempuan melibihi pujian pendidikan ke atas anak  lelaki.

Jika kita telusuri sirah Rasulullah, baginda ada empat orang anak perempuan. Kempat-empat anak perempuannya dipanjangkan umurnya oleh Allah SWT hingga dewasa untuk menjadi contoh kepada ummat yang memelihara dan membesarkan anak perempuan. Keturunan dan legasi keluarga bukan sahaja boleh diteruskan oleh anak lelaki, sebaliknya anak perempuan juga. Keturunan Rasulullah yang menjadi rasa izzah dan kebanggan sesetengah pihak pada hari ini, adalah datang daripada puteri baginda yang bernama Fatimah.
Beruntunglah sesiapa yang ada anak perempuan lalu membesarkannya dan mentarbiahkannya dengan baik dan sempuna.

1 comments:

Pemuda Tawau said...

Semoga anak anak kita jadi pendokong Islam bila besar nanti insyaAllah... aminn

Pemuda Tawau @ http://pemuda-tawau.blogspot.com

Post a Comment