Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

ISLAM UMPAMA POKOK MACHANG...

March 18, 2009

Asar tadi , aku duduk mendengar bayan yang disampaikan oleh seorang lelaki dari jema'ah Tabligh yang datang daripada Kelantan. Dia memulakan bayan lepas asar itu dengan menceritakan satu ibarat. Pokok machang. Itulah kisahnya tamsilannya.Katanya pokok machang banyak di Kelantan. Di satu jajahan di Kelantan, nama machang telah diambil menjadi namanya iaitu jajahan Machang.
Buah bacang (machang)
Pokok machang sangat suka dihinggapi oleh burung cet-cet. Bila burung cet-cet berak di mana-mana dahan pokok machang, akan tumbuhlah sejenis pohon menumpang yang dipanggil dedalu. Dedalu memang hidup subur jika dibiarkan terus di mana-mana dahan pokok machang. Kalau tidak disingkirkan, dedalu itu akan merimbun Bila banyak sudah dedalu di pokok machang tersebut, orang yang tak kenal pokok machang akan kata daun pokok machang macam daun dedalu itulah. Tanggapan itu menyebabkan mereka merasakan pokok machang tidak ada apa istemewa, padahal pokok machang itu ada buahnya. Buahnya pula berbau harum sehingga timbul pepatah Melayu, bau-bau bacang bagi menggambarkan hubungan persaudaraan yang jauh.
Dedalu, sejenis pokok menumpang.
Demikianlah Islam ini, kata karkun yang memberi bayan itu. Satu tamsil ibarat yang menarik. Para pendakwah yang membawa cerita-cerita santai begini adalah memikat. Pendengar suka mendengar kerana ia tamsil ibarat yang bekisar di sekeliling kehidupan mereka.
Islam yang suci dibawa oleh nabi, ditempelkan dengan kefahaman yang pelbagai. Sehingga seseorang yang inginkan Islam, apabila melihat sesuatu yang disandarkan kepada Islam, dan sesuatu itu menarik hatinya, dia pun kata, inilah Islam. Padahal ia bukan Islam.
Islam itu bukan apa-apa dan bukan sesiapa. Islam hanyalah apa yang dibawa oleh Rasulullah. Apa yang bukan datang daripada Rasulullah, ia bukan Islam, biar betapa cantik dan betapa indah sekalipun.
Orang yang mahu ikut Rasulullah dan berminat dalam bidang perniagaan, dia akan kata perniagaan cara Rasulullah itulah Islam. Bagi yang minat kepada poligami, dia akan poligami itulah Islam. Bagi yang minat berpakaian jubah atau serban, dia akan kata jubah dan serban itulah Islam. Demikianlah bila Islam mengikut selera yang menilainya.
Syukurlah kerana nabi Muhamamad meninggalkan dua bekalan penting yang tidak akan sesat selamanya selagi mana kita berpegang dengan keduanya, iaitu Al-Quran dan As-Sunnah. Sabda Rasululah SAW:

تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما كتاب الله وسنة نبيه
"Aku tinggalkan pada kamu dua perkara, kamu tidak akan pernah sesat selamanya selama mana kamu berpegang dengan kedua-duanya iaitu Al-Quran dan sunnah Nabi".
Tamsilan lain yang selalu dipakai orang untuk menggambarkan kepelbagaian tasawwur mengenai Islam ialah 5 orang buta yang memberi maksud gajah. Yang pegang badan, kata gajah macam dinding. Yang pegang telinga, kata gajah macam kipas. Yang pegang kaki, kata gajah macam pokok. Yang pegang belalai, kata gajah macam ular. Yang pegang perut, kata gajah macam atap. Demikianlah orang mendefinisi Islam berdasarkan akal fikiran. Akal fikiran tak dapat menentukan kebenaran.
Apabila seseorang berkata sesuatu berdasarkan fikiran, dia mungkin salah. Jika dia membawa dalil al-Quran dan Hadis dan betul istidlalnya, maka benarlah dia.
Sebab itu, jangan terpesona dengan penampilan, perkataan, akhlak dan tingkah laku, karamah dan sebagainya. Jadikan al-Quran dan Hadis sebagai ukuran. Untuk menjadikan al-Quran dan Hadis sebagai ukuran, perlulah berilmu. Orang tak berilmu selalu sesat dan kekadang menyesatkan.
Isteriku memberitahuku bahawa seorang ustazah, semasa dia belajar dahulu memberitahu pelajarnya, bahawa seorang lelaki yang berkahwin lebih daripada satu tidak boleh diterima kesaksiannya. Alasannya, lelaki berpoligami adalah sering berdusta. Aku katakan kepada isteriku bahawa perkataan ustazah itu tak boleh dipakai kerana terbit dari akalnya. Apa dalilnya? Tiada! Lebih buruk lagi, dengan berkata begitu, dia seolah-olah mengatakan nabi, para sahabat dan semua mereka yang berpoligami itu pendusta.
Sesungguhnya Islam bukan Feqah. Islam bukan Teologi. Islam bukan Sufism. Islam bukan Wahabism. Islam bukan Syiah. Islam bukan Salafi. Islam bukan tariqat. Islam bukan liberalism. Islam bukan kaum tua atau kaum muda. Islam bukan Pas atau Umno. Islam bukan mana-mana firqah. Islam bukan semua yang didakwakan.
Islam adalah apa yang disampaikan oleh Rasulullah SAW. Itu sahaja. Titik.

0 comments:

Post a Comment