Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Di mana solat subuhmu?

March 7, 2009

Konklusi penting usrah pemuda-pemuda perjuangan malam tadi adalah pentingnya menegakkan kehiduapan solat berjema'ah. Persoalan hukum hakam solat jema'ah tidak lagi perlu diperdebatkan. Apakah ia wajib,fardhu kifayah atau sunnah muakkadah? Apa yang jelas, ia adalah sunnah Rasulullah yang tidak pernah baginda tinggalkan. Justeru, bagi sesiapa yang mendakwa mencintai Rasulullah, tetapi tidak menegakkan solat berjema'ah di masjid dan surau, mereka bukan pencinta Rasulullah yang sebenarnya.
Bagi para pemuda perjuangan, menegakkan solat berjema'ah adalah tauladan penting yang mereka tebarkan dalam masyarakat. Mata-mata masyarakat akan memerhati bagaimanakah rupanya cara hidup para pemuda perjuangan itu. Apakah mereka golongan yang jauh dari masjid atau golongan yang paling dekat dengan masjid.
Biar masyarakat melihat pemuda perjuangan sambil berkata;
"Kalau mahu bertemu dia, temuilah di masjid itu....",
Alangkah indahnya kalau para pemuda perjuangan mengimarahkan masjid-masjid Allah. Rasanya, semarak dakwah akan lebih pantas dengan penonjolan diri para pemuda perjuangan dalam bentuk ini. Beramai-ramai mengunjungi rumah Allah dan istiqamah dengannya. Biar bergerak laksana sekelompok margastua terbang senja.
Tidak akan menang Islam sehinggalah solat subuh berjema'ah seperti solat Juma'at!
Penegasan ini telah berkali-kali diwar-warkan. Namun, sejauh mana kita bersedia untuk menjadi batu bata kemenangan Islam? Biarpun kita bukan kalangan pejuang barisan hadapan, namun dengan bangun pagi lalu pergi solat subuh berjema'ah di masjid dan surau, kita telah menyumbang sebagai batu bata kemenangan Islam.
Esok dinihari, kita bangun dengan kesedaran bahawa kita sedang memikul amanah kemenangan Islam. Ayuhlah solat subuh berjema'ah.
Jika anda kelihatan solat subuh berjema'ah di masjid dan surau, andalah pejuang Islam maupun pendokongnya. Jika tidak, tiada bahagian buat anda untuk digelar batu bata kemenangan Islam.
Jawab soalanku....di mana solat subuhmu pagi tadi?

0 comments:

Post a Comment