Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Sedutan Khutbah Jumu'at-Khurafat bulan Safar

February 20, 2009

Prolog
"Siapa yang sudah mandi tolak bala?",aku bertanya muridku.
"Saya sudah ustaz...", seorang murid lelaki pantas menjawab.
"Di mana kamu mandi?", aku bertanya kepadanya.
"Di Lot, ustaz...", ujarnya.
"Siapa mandikan...", soalku lagi.
"Imam di sanalah",balasnya.
Hari ini adalah tanggal 24 Safar 1430. Bagi sesetengah masyarakat Islam, bulan Safar adalah bulan bala bencana. Hari Rabu minggu terakhir bulan Safar adalah kemuncak penurunan bala tersebut. Pertanyaan sepotan aku ke atas muridku seperti di atas mencungkil amalan pusaka nenek moyang tersebut masih diamalkan oleh masyarakat Islam di sana sini. Ia diterajui oleh pemuka agama. 
Justeru, pada hari ini aku mengambil kesempatan mengemukakan isu khurafat bulan Safar ini dalam khutbah Jumaat di Masjid Kg. Sibugal Besar.
Berikut adalah sedutan isi khutbah yang aku sampaikan pada hari ini:
Kaum muslimin Jema’ah Juma’at yang dirahmati Allah.
Bertakwalah kepada Allah dengan melaksanakan segala perintah Allah dan menjauhi segala laranganNya. Kemudian berserahlah kepada Allah dalam kehidupan dunia maupun kehidupan akhirat, jika benar-benar kamu orang beriman.
Kaum muslimin rahimakumullah…
Sekarang ini kita berada di penghujung bulan kedua dalam kalender Islam iaitu bulan Safar. Mimbar Jumuat pada hari ini ingin mengingatkan kepada sidang Jumu’at sekalian mengenai kepercayaan khurafat yang pernah dan sedang menguasai pemikiran beberapa kalangan orang Islam berkaitan bulan Safar.
Bagi sesetengah masyarakat Islam, terutama yang tinggal jauh di pedalaman, khususnya di daerah kepulauan, bulan Safar dipercayai sebagai bulan yang penuh dengan bala bencana dan musibah. Bulan Safar dianggap sebagai bulan yang mengandungi sial.
Justeru, beberapa amalan dilakukan untuk membuang sial dan menolak bala bencana tersebut. Menjadi kewajipan kita untuk membersihkan masyarakat kita daripada segala bentuk amalan yang tidak berasas dan menyimpang daripada petunjuk baginda Rasulullah SAW ini:
Dalam sebuah hadis, baginda telah bersabda:
لَا عَدْوَى وَلَا طِيَرَةَ وَلَا هَامَةَ وَلَا صَفَرَ

وَفِرَّ مِنْ الْمَجْذُومِ كَمَا تَفِرُّ مِنْ الْأَسَدِ
Maksudnya:
“Tiada jangkitan penyakit, tiada sial pada sesuatu, tiada petanda buruk pada bunyi burung hantu,tiada bala bencana kerana bulan Safar. Dan larilah daripada penyakit kusta sebagaimana kamu lari daripada singa”.
Sidang Jumu’at sekalian…
Terdapat beberapa kepercayaan dan amalan karut dan khurafat yang perlu diwaspadai berhubung dengan bulan Safar ini. Kepercayaan dan amalan ini adalah rekaan yang tidak pernah thabit dalam Hadis maupun Al-Quran. Di antara kepercayaan dan amalan tersebut adalah:
1. Mandi Safar (mandi tolak bala) iaitu dengan cara mandi beramai-ramai sama ada di pantai atau sungai. Dalam upacara mandi ini diselitkan upacara membuang bala dan sial. Ia juga bagi menghapuskan dosa.
2. Melarang mengadakan majlis perkahwinan atau pertunangan, kononnya jika dilakukan akan mendatangkan musibah, perkahwinan tidak kekal, tidak mendapat zuriat dan sering bergaduh serta tidak menemui kebahagiaan.
3. Melarang bermusafir atau berpergian jauh pada bulan safar dengan kepercyaan bahawa akan menemui musibah dalam perjalanan jika dilanggari.
4. Menganggap bahawa hari Rabu minggu terakhir bulan Safar sebagai kemucak penurunan bala. Oleh itu upacara menolak bala dilakukan pada hari tersebut dengan mandi tolak bala, menghadiahkan kepada diri sendiri dan keluarga bacaan syahadah (3kali), Istighfar (300 kali), Ayatul Kursiy (7 kali) dan surah Al-Fil (7kali). Hari itu juga dilarang keluar rumah.
5. Membaca jampi serapah tertentu sepanjang bulan Safar.
6. Menjamu makanan kepada makhluk halus yang dikatakan penyebab kepada sesuatu musibah.
7. Mengaggap bahawa bayi yang lahir pada bulan Safar bernasib malang dan untuk mengelak nasib malang tersebut, perlu dijalani upacara timbangan buat membuang nasib buruk. Alat-alat seperti penumbuk padi, kain putih, sebekas air, seikat kayu, seperiuk nasi dan tujuh biji kelapa muda digunakan semasa upacara timbangan.
8. Mempercayai bahawa dalam perut manusia ada ‘al-hayyah’(ular) yang boleh mendatangkan musibah ketika lapar.
9. Menganggap bahawa bulan Safar adalah bulan sunnah dan mendakwa nabi menamakannya Safar Al-Khair.
10. Mempercayai bahawa Allah menurunkan kemarahan dan hukuman ke atas dunia pada bulan Safar.
11. Mendakwa bahawa banyak kaum terdahulu dibinasakan Allah pada bulan Safar dan kerana itu safar adalah bulan bencana.
12. Mengamalkan membaca syahadah (3kali) dan Astaghfirullah (300 kali) dengan anggapan sebagai pelindung bala pada bulang Safar.
13. Memberi Sedekah setiap hari pada bulan Safar untuk Allah swt dengan niat menghindari musibah.
14. Membuat korban pada hari ke-27 daripada bulan Safar untuk Allah swt sebagai cara mengelakkan diri daripada ditimpa musibah.
15. Membaca surah Al-Fil (7kali) dan Ayatul Kursi (7 kali) setiap hari di bulan Safar untuk menolak bala bencana.
16. Mendakwa ada 70,000 bala akan turun ke dunia dan mandi Safar boleh mengelakkan daripada terkena bala tersebut.
Fatwa mengharamkan amalan khurafat berkaitan bulan Safar ini telah dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Negeri Sabah 18 Januari 2001. Seharusnya ia menjadi ingatan dan pedoman kepada kita semua agar membanteras amalan ini tanpa kompromi.
Sidang Jumu’at Sekalian
Sesungguhnya Allah tidak menetapkan bahawa sesuatu hari ataupun bulan tertentu untuk mendatangkan bala atau musibah. Ini bererti, bulan Safar seperti juga bulan-bulan yang lain. Ia tidak dikhususkan dengan kedatangan bala dan musibah. Segala bala dan musibah datang bukan kerana bulan Safar tetapi kerana telah ditakdirkan oleh Allah swt sebagaimana kenyataan yang ditegaskan oleh Allah dalam Al-Quran.
Firman Allah:
قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا هو مولانا وعلى الله فليتوكل المومنون
Maksudnya:
Katakanlah: "Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah untuk kami. Dialah pelindung kami, dan Hanya kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakal."
(Surah At-Taubah: Ayat 51

1 comments:

Anonymous said...

time kasih atas maklmat ni..sy rase masih rmai lg umt islm y msih ragu2 dlm hal ini..

Post a Comment