Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

DAURAH AL-QURAN

October 28, 2008

Daurah Al-Quran adalah medan mempelajari Al-Quran dan membincangkan isu-isu agama...Demikianlah idea asas mengapa sistem pengajian dengan nama daurah yang berasaskan Al-Quran diwujudkan di masjid Al-Fajar. Daurah bukan bersifat kuliah sebaliknya ia adalah sumbangsaran dan penglibatan maksima ahli yang hadir. Daurah menggantikan kuliah maghrib yang hidup segan mati tak mahu.

Para peserta daurah duduk dalam bulatan dalam jarak yang dekat agar komunakasi menjadi mudah. Al-Quran menjadi rujukan prima. Setiap sessi daurah, dimulakan dengan bacaan Al_quran secara beramai-ramai serentak. Cukuplah satu muka surat. setelah itu pengerusi daurah akan mempersilakan seorang ustaz yang ikut serta mengulas sisi hukum tajweed. Cukuplah ulasan pendek mengenai satu hukum tajweed. Tidak menjadi masalah kalau hukum tajweed yang sama diulang-ulangkan.

Pengerusi akan menjemput seorang membacakan terjemahannya. Biasanya tugas ini dilaksanakan oleh seorang yang suaranya jelas dan kuat. Di masjid Al-Fajar, tugas ini secara tidak resmi dimainkan oleh Tn Hj. Yusuf. Bagi pengembang kaedah daurah, disyorkan agar pembaca terjemahan ditaklifkan kepada orang yang kurang bercakap dalam daurah. Ini kerana daurah mengajak orang bersuara seramai mungkin.

Setelah terjemahan dibacakan, pengerusi akan membuka peluang untuk komen dan ulasan. Dalam masa yang sama pentanyaan dan kemusykilan boleh dikemukakan.

Seorang yang menguasai sebahagian besar topik dan isu yang dibincangkan perlu mengambil tanggungjawab mengulas panjang lebar dan menjawab persoalan dan kemusykilan. Jika ia sulit dijawab, atau tidak tahu jawapan, maklumkan bahawa ia akan dibincangkan semula pada sessi berikutnya. Tidak perlu terburu menjawab semuanya kerana tidak tahu bukan satu kecacatan dalam dunia ilmu. Pulang, buatlah research.

Elakkan dari membuat ulasan pedas dan menyentuh sensitiviti khususnya berkaitan fahaman politik. Tidak perlu terburu-buru mengulas isu sensitif kerana fasa awal adalah fasa targhib agar daurah diminati sebagai medan mereka duduk mendengar dan mendalami ilmu.

Memahamkan manusia tentang satu isu memerlukan masa yang lama. Keterburuan dan ikut perasaan akan berakhir dengan kegagalan.

Kawal masa...agar tidak terlalu lama. Berhenti dalam keadaan perbincangan sedang hangat. Gunakan ayat..."kita tangguh perbincangan kepada daurah berikutnya...".

Masjid Al-Fajar, dengan sokongan para ustaz yang ada istiqamah, menjadikan program ini sebagai eksperimen menguji keberkesanannya. Semoga program ini menjadi kaedah yang berjaya mentarbiah dan memakmurkan rumah Allah. Agar makin ramai pengunjung yang terlibat dalam daurah.

Kepada semua...aku mengajak...datanglah duduk dalam daurah dan berikan sumbang ilmu anda. Harmonikan dan meriahkan hidup dengan aktiviti ilmiah yang merangsang semangat research.

Hadirilah daurah di masjid fajar pada setiap hari Ahad, Isnin dan Selasa, bermula selepas solat maghrib.

Masjid al-Fajar melangkah setapak ke depan dengan mengumpulkan koleksi daurah ke dalam sebuah blog. Sila lawati laman blog Daurah Quran untuk melihat perkembangan topik perbincangan yang telah diadakan.

0 comments:

Post a Comment