Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Mereka akan ditanya

July 31, 2008


Sekitar dua tahun yang lalu, warga Tanjong Batu berasa gembira kerana sebuah pemancar solar dibangunkan di Tanjong batu bagi membekalkan tenaga untuk menjana kemudahan talian talifon awam. Sesuatu projek yang sampai ke Tanjong Batu amat diraikan oleh warganya kerana sebagai sebuah kawasan yang masih daif dari segi pembangunan, ia amat bererti kepada mereka, miskipun pada zaman di mana kemudahan talian talifon mudah alih lebih menguasai.
Projek kerajaan di kawasan pulau tentunya memakan kos yang lebih tinggi berbanding projek yang sama di kawasan Bandar atau tanah besar. Namun, dalam banyak keadaan, pihak pelaksana tidak melakukan yang terbaik. Projek talifon awam di Tanjong Batu adalah sebagai buktinya. Jarak yang jauh antara pemancar solar dengan pondok telifon hanya disambungkan dengan talian menggunakan dua batang tiang sahaja. Akibatnya, lama-kelamaan talian tersebut menjadi lendut dan buruk mata memandang. Lebih daripada itu, projek yang dilakukan tidak disusuli dengan penyelenggaraan yang baik menyebabkan ia terbengkalai dan akhirnya rosak dan tidak dapat digunakan.
Kemudahan tidak memberi manfaat kepada rakyat. Wang telah dihabiskan beratus-ratus ribu untuk membangunkan projek tersebut.
Ini cumalah satu contoh kecil yang berlaku dalam negara, membanyangkan bahawa di sana terdapat jutaan ringgit lagi wang rakyat dibazirkan.
Pastinya pihak yang bertanggungjawab ini akan dipersoalkan di akhirat kelak sebagaimana firman Allah:
وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ

Dan tahanlah mereka (di tempat perhentian) Karena Sesungguhnya mereka akan ditanya
(Asaffat: 24)
abgkama
Lot 268, Taman Fajar
5.57pm
31 Julai 2008

0 comments:

Post a Comment