Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Khutbah Jumuat-Mudahkan...jangan susahkan!

January 1, 2006

KHUTBAH JUMUAT
MASJID SIBUGAL BESAR
21 RABI’UL AKHIR 1430/17 APRIL 2009
OLEH: Ust Kamaruddin Wahab
TAJUK: Mudahkan…jangan susahkan!


KHUTBAH PERTAMA

الحمدُ للهِ الذِي أنقذَ البشريةَ برسالةِ الإسلامِ ، وأرسلَ رسولَهُ رحمةً وسلامًا ليأخذَ بأيدِي الناسِ جميعاً إلَى الهدَى والنورِ ، وأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، كلَّفَ عبادَهُ مَا يطيقونَ ومَا جعلَ عليهِمْ فِي الدينِ مِنْ حرجٍ ، وأَشْهَدُ أَنَّ سيدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُ اللهِ وَرَسُولُهُ ، برسالتِهِ استنارَتِ العقولُ ، مَا خُيِّرَ بَيْنَ أَمْرَيْنِ إِلاَّ اختارَ أَيْسَرَهُمَا ، مَا لَمْ يَكُنْ إِثْماً ، اللهمَّ صَلِّ وسَلِّمْ وبَارِكْ علَى سيدِنَا محمدٍ وعلَى آلِهِ وأصحابِهِ والتابعينَ وتابعِيهِمْ بإحسانٍ إلَى يومِ الدينِ

أمَّا بعدُ : فأوصيكُمْ عبادَ اللهِ ونفسِي بتقوَى اللهِ وطاعتِه ، قالَ اللهُ تعالَى : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

Saya berpesan kepada sidang Jumuat sekalian dan mengingatkan diri saya sendiri agar sentiasa berusaha meningkatkan ketakwaan kepada Allah dengan mentaati segala perintahnya dan menjauhi segala larangannya. Ingatlah bahawa Allah SWT telah memberi peringatan dalam Al-Quran menerusi firmannya yang bermaksud:

“Wahai orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan janganlah kelak mati melainkan sebagai orang Islam”.

Kaum muslimin yang dirahmati Allah…

Allah menurunkan syariat Islam menerusi nabi terakhir Muhammad SAW sebagai penutup kepada segala syariat-syariat yang pernah diturunkan kepada manusia sejak zaman nabi Adam. Syariat Islam yang dibawa oleh Rasululah adalah meliputi seluruh alam sama ada di Timur maupun di Barat. Di Utara maupun di Selatan. Di darat dan juga lautan. Kepada lelaki dan juga perempuan. Untuk orang yang kuat maupun yang lemah. Yang kaya atau yang faqir. Bagi orang yang alim dan juga buat yang jahil. Untuk yang sihat dan juga yang sakit. Pendeknya syariat Islam untuk semuanya.

Kerana itu, syariat Islam didatangkan dalam keadaan mudah difahami. Bukan syariat Islam jika sukar difahami. Bukan syariat Islam jika hanya difahami oleh golongan tertentu sahaja. Bukan syariat Islam juga kalau ada yang dikatakan ada ilmu isi dan ilmu kulit, kerana apa yang ada dalam Al-Quran dan hadis itulah isinya.

Kerana itu juga, syariat Islam didatangkan dalam keadaan mudah dilaksanakan. Bukan syariat Islam jika ia sukar dilaksanakan dalam kehidupan dan tidak berpijak di bumi nyata. Islam bukan datang untuk membina kerajaan langit sepertimana dakwaan ajaran Ayah Pin. Tetapi Islam datang untuk membina kerajaan di bumi dengan asam ragam dosa dan pahala, derhaka dan taat, amanah dan khianat serta sebaginya.

Allah SWT tidak akan membebankan hambanya melainkan sekadar apa yang mereka mampu sebagaimana ditegaskan dalam firmannya:

يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْر

“Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.”
(Surah Al-Baqarah: Ayat 185)

Dalam Sahih Bukhari disebutkan:

ما خُيِّر رسولُ الله بين أمرَين إلاّ اختَارَ أيسَرَهما ما لم يَكن إثمًا، فإن كان إثمًا كان أبعدَ الناسِ عنه

“ Tidak diberikan kepada Rasulullah SAW pilihan dalam dua perkara melainkan baginda akan memilih yang paling mudah antara keduanya selagi mana ia bukan satu perbuatan dosa. Maka jika sesuatu itu adalah dosa, baginda adalah orang yang paling awal menjauhkan daripadanya”.

Kaum muslimin sidang jumuat sekalian…
Sesunguhnya Islam meletakkan hukum hakam yang meraikan semua keadaan orang yang diperintah melaksanakannya. Sesuatu hukum dalam Islam bergantung kepada keadaan seseorang sama ada dia sihat atau sakit, dalam musafir atau mastautin, atau apakah seseorang itu dalam keadaan sesuatu kesulitan.

Apabila seseorang tidak ada air atau tidak boleh menggunakan air, dia boleh bertayammum menggantikan wuduk. Solat pula hendaklah dibuat dalam keadaan berdiri. Jika lemah atau tidak mampu, boleh solat dalam keadaan duduk atau berbaring. Ketika dalam keadaan musafir atau hanya kerana hujan lebat, solat zohor dan asar serta solat insya dan maghrib boleh dijamakkan. Dalam keadaan musafir, solat empat rakaat boleh dipendekkan menjadi dua rakaat sahaja.

Ini semua adalah kerana Syariat Islam adalah datang dalam keadaan mudah dilaksanakan. Ia tidak sekali-kali menyusahkan.

Rasulullah pernah diadu oleh sahabat mengenai imam yang memanjangkan bacaan dalam solatnya. Baginda marah dan bersabda:

أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّكُمْ مُنَفِّرُونَ ، فَمَنْ صَلَّى بِالنَّاسِ فَلْيُخَفِّفْ ، فَإِنَّ فِيهِمُ الْمَرِيضَ وَالضَّعِيفَ وَذَا الْحَاجَةِ

“Wahai manusia, sesungguhnya kamu adalah kalangan yang membuatkan orang lari dari agama. Maka sesiapa yang solat dengan orang ramai, hendaklah diringankan solatnya. Maka sesungguhnya di kalangan mereka ada yang sakit, ada yang lemah dan ada yang punya sesuatu keperluan”.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Jika mahu disebutkan, banyak ayat-ayat lagi Al-Quran maupun hadis yang menggesa agar kita mengamalkan Islam secara mudah dan tidak menyusahkan. Orang yang melampau dalam melaksanakan agama, akhirnya akan tewas dan seterusnya meninggalkan terus amalan agama. Sebaik-baik jalan beragama adalah sebagaimana yang ditunjuki oleh rasulullah SAW yang menjadi sunnah baginda.

Rasulullah SAW pernah mengingatkan:


عَلَيْكُمْ بِمَا تُطِيقُونَ، فَوَاللهِ لاَ يَمَلُّ اللهُ حَتَّى تَمَلُّوا
Hendaklah kamu beramal dengan apa yang kamu mampu, Demi Allah, Allah tidak akan jemu sehinggalah kamu sendiri yang jemu”.
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sidang Jumuat sekalian…
Ketahuilah bahawa perbuatan sesetengah orang yang mengamalkan agama secara susah dan ekstrim adalah kerana dia tidak benar-benar tafaqquh dalam agama Islam yang dibawa oleh baginda Rasulullah SAW. Dia tidak benar-benar memahami dan meneladani sirah baginda Rasulullah SAW sehingga pada anggapannya yang paling keras, sukar dan berat, itulah setinggi-tinggi ubudiah kepada Allah SWT. Kalau dari kacamata itu agama Islam dinilai, sesungguhnya agama-agama sesat yang lain tentu lebih ke hadapan dalam ubudiahnya. Para rahib Nasrani tidak berkahwin demi melaksanakan pegangan agama mereka. Tok sami di kuil-kuil begitu keras dalam kezuhudan pertapaan mereka. Pembawa Kavadi dalam sambutan Thaipusan lebih hebat kerana sanggup mencucuk badan mereka mengheret kavadi.

Islam bukan seperti itu. Islam agama yang mudah. Islam tidak menyusahkan.

Tetapi, jangan keliru, Islam memang agama mudah tapi bukan untuk dipermudah-mudahkan sehingga meninggalkan apa yang menjadi kewajipan dan melakukan apa yang menjadi larangan.


عَنْ اَبِى هُرَيْرَةَ رَضِىَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ الدِّيْنَ يُسْرٌ، وَلَنْ يُشَادَّ الدِّيْنَ اَحَدٌ إِلاَّ غَلَبَهُ، فَسَدِّدُوْا وَقَارِبُوْا، وَأَبْشِرُوْا، وَاسْتَعِيْنُوْا، بِالْغُدْوَةِ وَالرَّوْحَةِ وَشَيْءٍ مِنَ الدُّلَجَةِ
Daripada Abi Hurairah (ra) katanya: Telah bersabda Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam): Sesungguhnya Agama (Islam) itu adalah mudah, dan tidaklah sekali-kali seseorang itu memperberat-beratkan agama melainkan dia (agama itu) akan mengalahkannya. Olih sebab itu tepatilah olih kamu, dan hampirlah, dan gembiralah kamu (dengan berita itu). Dan memohon pertolonganlah kamu dengan waktu pagi, dan petang, dan sedikit daripada waktu malam.
(Hadis Muttafaq ‘Alaih)

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وجهدوا في الله حق جهاده هو اجتباكم وما جعل عليكم في الدين من حرج، ملة أبيكم إبراهيم هو سماكم المسلمين من قبل وفي هذا ليكون الرسول شهيداً عليكم وتكونوا شهداء على الناس فأقيموا الصلاة واتوا الزكاة واعتصموا بالله هو مولكم فنعم المولى ونعم النصير
“Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. dia Telah memilih kamu dan dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. dia (Allah) Telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu[993], dan (begitu pula) dalam (Al Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, Maka Dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. dia adalah Pelindungmu, Maka dialah sebaik-baik pelindung dan sebaik- baik penolong”.

بارك الله لي ولكم في القرآن العظيم، ونفعني وإياكم بما فيه من الآيات والذكر الحكيم. أقول قولي هذا واستغفر الله العظيم الجليل، لي ولكم ولسائر المسلمين من كل ذنب فاستغفروه إنه هو الغفور الرحيم.


KHUTBAH KEDUA

الحَمْدُ للهِ رَبِّ العَالَمِينَ، وأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُ اللهِ وَرَسُولُهُ، جَاءَ باليُسْرِ والرِّفْقِ والتَّسْهيلِ، اللهمَّ صَلِّ وسَلِّمْ وبَارِكْ علَى سيدِنَا محمدٍ وعلَى آلِهِ وأصحابِهِ والتابعينَ وتابعِيهِمْ بإحسانٍ إلَى يومِ الدينِ .

أَمَّا بَعْدُ : فاتقُوا اللهَ عبادَ اللهِ


Bertakwalah kepada Allah wahai sekalian hamba Allah!
Marilah kita memperbanyakkan syukur kepada Allah di atas segala nikmat yang telah dikurniakan. Bersyukurlah kepada Allah dengan cara sering mengucapkan terimakasih kepada orang yang telah membantu kita dan juga dengan cara menggunakan segala nikmat yang Allah kurniakan itu sesuai dengan perintah dan larangannya.

Di antara nikmat Allah yang dikurniakan kepada kita adalah pengutusan nabi Muhammad SAW yang membawakan kepada kita agama Islam yang bersifat mudah dan tidak menyushkan sehingga kita semua mampu mempraktikkannya dalam kehidupan dan mencari ubudiah dengan Allah SWT.

Marilah kita memperbanyakkan salawat untuk baginda Rasulullah yang kita cintai sepanjang zaman kerana Allah SWT telah berfirman:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

Sesungguhnya Allah dan para malaikat bersolawat ke atas nabi. Wahai orang yang beriman, solawatlah kepada nabi Muhammad dan sampaikan salam kepadanya”.

Sabda Nabi Muhammad SAW:

مَنْ صَلَّى عَلَىَّ صَلاَةً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ بِهَا عَشْراً

“ Barangsiapa bersolawat kepadaku sekali, Allah akan membalas solawat ke atasnya sepuluh kali”.
اللَّهُمَّ صَلِّ وسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ وسَلّمْتَ عَلَى سَيِّدِنا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنا إِبْرَاهِيْمَ، وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنا إِبْرَاهِيْمَ، فِي العَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ، وَارْضَ اللَّهُمَّ عَنْ خُلَفَائِهِ الرَّاشِدِيْنَ، وَعَنْ أَزْوَاجِهِ أُمَّهَاتِ المُؤْمِنِيْنَ، وَعَنْ سَائِرِ الصَّحَابَةِ أَجْمَعِيْنَ، وَعَنْ المُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ، وَعَنَّا مَعَهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.
اللَّهُمَّ اجْعَلْ جَمْعَنَا هَذَا جَمْعاً مَرْحُوْماً، وَاجْعَلْ تَفَرُّقَنَا مِنْ بَعْدِهِ تَفَرُّقاً مَعْصُوْماً، وَلا تَدَعْ فِيْنَا وَلا مَعَنَا شَقِيًّا وَلا مَحْرُوْماً.
اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الْهُدَى وَالتُّقَى وَالعَفَافَ وَالغِنَى.
اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ أَنْ تَرْزُقَ كُلاًّ مِنَّا لِسَاناً صَادِقاً ذَاكِراً، وَقَلْباً خَاشِعاً مُنِيْباً، وَعَمَلاً صَالِحاً زَاكِياً، وَعِلْماً نَافِعاً رَافِعاً، وَإِيْمَاناً رَاسِخاً ثَابِتاً، وَيَقِيْناً صَادِقاً خَالِصاً، وَرِزْقاً حَلاَلاً طَيِّباً وَاسِعاً، يَا ذَا الْجَلاَلِ وَالإِكْرَامِ.
اللَّهُمَّ أَعِزَّ الإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِيْنَ، وَوَحِّدِ اللَّهُمَّ صُفُوْفَهُمْ، وَأَجْمِعْ كَلِمَتَهُمْ عَلَى الحَقِّ، وَاكْسِرْ شَوْكَةَ الظِّالِمِينَ، وَاكْتُبِ السَّلاَمَ وَالأَمْنَ لِعِبادِكَ أَجْمَعِينَ.
اللَّهُمَّ رَبَّنَا احْفَظْ أَوْطَانَنَا وَأَعِزَّ سُلْطَانَنَا وَأَيِّدْهُ بِالْحَقِّ وَأَيِّدْ بِهِ الْحَقَّ يَا رَبَّ العَالَمِيْنَ.
اللَّهُمَّ رَبَّنَا اسْقِنَا مِنْ فَيْضِكَ الْمِدْرَارِ، وَاجْعَلْنَا مِنَ الذَّاكِرِيْنَ لَكَ في اللَيْلِ وَالنَّهَارِ، الْمُسْتَغْفِرِيْنَ لَكَ بِالْعَشِيِّ وَالأَسْحَارِ.
اللَّهُمَّ أَنْزِلْ عَلَيْنَا مِنْ بَرَكَاتِ السَّمَاء وَأَخْرِجْ لَنَا مِنْ خَيْرَاتِ الأَرْضِ، وَبَارِكْ لَنَا في ثِمَارِنَا وَزُرُوْعِنَا وكُلِّ أَرزَاقِنَا يَا ذَا الْجَلاَلِ وَالإِكْرَامِ.
رَبَّنَا آتِنَا في الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.
رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا، وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الوَهَّابُ.
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الخَاسِرِيْنَ.
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ، وَالْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ، الأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأَمْوَاتِ، إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدُّعَاءِ.
عِبَادَ اللهِ
إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي القُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ اذْكُرُوا اللَّهَ الْعَظِيمَ يَذْكُرْكُمْ، وَاسْتَغْفِرُوهُ يَغْفِرْ لَكُمْ، وَأَقِمِ الصَّلاَةَ.

0 comments:

Post a Comment